تفاوت بین رؤیای راست و دروغ و نشانه های رؤیت
نشانه های رؤیای راستین، تفاوت خواب راست و دروغ، تفاوت بین رؤیا و رؤیا، معنای رؤیت خوب جزء نبوت و شرایط و اسباب رؤیاهای حقیقی است.
مفسران خواب و علما و فقها اتفاق نظر دارند که خواب بر دو قسم است اول رؤیای حق که از جانب خداست و آن رؤیت حق است و دوم خواب لوله ای یا خواب باطل که از شیطان خیال است. و ضمیر ناخودآگاه که رؤیت باطل است بر اساس حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم: «خواب از خداست و خواب از شیطان.» نشانه های رؤیت واقعی چیست؟ تفاوت بین دید واقعی و کاذب چیست؟ منظور از رؤیت واقعی بخشی از نبوت چیست؟ آداب بینایی واقعی و آداب خواب مربوط به بینایی واقعی چیست؟ پس شرایط و علل رؤیت واقعی چیست؟ سعی می کنیم در این مقاله به این سوالات پاسخ دهیم و از خداوند منان توفیق، مغفرت و نتیجه گیری خوب را خواستاریم.
تعريف رؤياي راستين و خواب نيكو آن است كه انسان در خواب ببيند و از جانب خداوند متعال است كه در آن مژده و انذار و انذار و انذار است و مشتمل بر ملامت و انذار است. و دعوت به توبه. شاهد این امر، رؤیاهای پادشاهان مصر در زمان موسی و یوسف علیهما السلام است که به چند مورد اشاره می کنیم. [1]در حدیث شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: رؤیاها سه است: رؤیای بشارت از جانب خداوند متعال، خواب مسلمانی که با خود سخن می گوید، و رؤیای حزن انگیز از جانب شیطان.امام صادق (علیه السلام) رؤیای راستین و صالح را این گونه بیان کرد: «هنگامی که مؤمن بخوابد، حرکتی از نفس او به سوی آسمان کشیده میشود.» هر چه که روح مؤمن در ملکوت آسمان میبیند حق است و هر چه در زمین میبیند، رؤیایی است. [2]
شایان ذکر است که رؤیاها در طول اعصار مورد توجه مردم بوده است و شاهد آن نیز این است که پادشاه مصر در زمان مولای ما یوسف دو رهگذر را جمع آوری کرد تا پیامی را که در سال 2018 به او رسیده بود را بداند. رؤیا، نوزادان، آنچه را که قرآن کریم در مورد رؤیاهای ابراهیم و یوسف علیهماالسلام ذکر کرده است، به آن اضافه کنید، یعنی رؤیت واقعی، تصادفی با وقوع و ظهور اسلام نیست، بلکه آن است. – از نظر فقهی – وسیله ای برای رساندن کلام خدا به بنده اولین کسی که در خواب خواب دید وقتی حوا را در خواب دید و وقتی بیدار شد او را همانطور که او را دید. او را دید و خدای متعال بلند مرتبه و داناست. [3]همچنین با کلیک بر روی این لینک مقاله ما در مورد اصول بیان رؤیا و تعبیر خواب را بخوانید.
تفاوت خواب های راست و دروغ در این است که رویاهای واقعی از جانب خداوند است و رویاهای دروغ از شیطان یا از خودگویی. در بررسی مطالبی که اساتید ارشد تعبیر خواب در مورد انواع رؤیا ذکر کرده اند، می توان به تفاوت خواب های واقعی و دروغین اشاره کرد:
امام صادق به ما حكمت وجود رؤياهاى حقيقى و رؤياهاى باطل را گفته است و اين در خطاب به شاگردش توحيد مفضل است، پس امام صادق مىفرمايد: «اى مفضل فكر كن. رؤیاها چگونه در آنها اداره می شد و اگر همه آنها دروغ بود، هیچ سودی در آنها نبود، بلکه فضلی بی معنی بود، پس گاهی راست می گفتند، پس مردم از آنها به نفعی بهره می برند که به آن می رسند. هدايت شده و يا مضر است كه مراقب آنها باشيم، و زياد دروغ مي گويند مبادا كاملاً به آنها اتكا شود!»
در حديث شريف صلي الله عليه و آله فرمود: خواب نيكو از مرد صالح يك جزء از چهل و شش جزء نبوت است، به روايت انس بن مالك و در صحيح ابن ماجه آمده است. «جزء هفتاد» نزد دیگران آمد و فرمود: «اگر وقت فرا رسد، به آنها ایمان نمیآورید.» خواب مؤمن یک جزء از چهل و شش جزء نبوت است. از ابوهریره روایت شده و در صحیح بخاری آمده است.
ابوسعید الوادر در تفسیر خود می گوید: «خواب نیک جزء نبوت است» چنان که ابن سیرین در «مکتب الکلام» از او نقل کرده است. از پیامبران صلی الله علیه و آله کسانی هستند که وحی در خواب برایشان نازل شد و کسانی که در بیداری برایشان وحی نازل شد و فرشته وحی را دیدند، آنها فرستاده اند. بنابراین رؤیت عادلانه و حقیقی یکی از بخشهای نبوت بود. [4]قول رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: خواب مؤمن یک جزء از چهل و شش جزء نبوت است که وحی که آن حضرت قبل از آمدن در خواب به آن میرسید. برای او در بیداری، و این که چهل و شش قسمت از عمر رسول، یک مقدار بیداری است. [3]
این به هیچ وجه به این معنا نیست که صاحبان رؤیاهای راستین و درست امروز، پیامبران یا در ردیف پیامبران هستند! این بدان جهت است که محمد صلی الله علیه و آله خاتم انبیا و رسولان است و بعد از او نبوت نیست و به خاطر فرموده او که می فرماید: «پس از من چیزی از نبوت باقی نمی ماند مگر حاملان. بشارت.» بلكه توضیح اینكه مبلغان بدون نبوت بمانند به صراحت در حدیث رسول صلى الله علیه وآله از انس بن مالك رضی الله عنه آمده است: «رسول و رسول نه رسولی است و نه پیامبری.
خط پایانی؛ رؤیت راستین و عادلانه مرد مؤمن از دو جهت جزء اجزای نبوت است، اول اینکه پیامبران از طریق رؤیاهای راستین بر آنها نازل شده اند و دوم اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: از رؤیا به عنوان آخرین باقیمانده نبوت یاد می شود، در مقام نبوت است، زیرا این امر مغایر با اصل اسلام و اصل رسالت است، همین بس که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باشد. در حدیثی که عبدالله بن سرجیس در سنن ترمذی نقل کرده است، بخشهای دیگری از نبوت را که از صفات ممدوح و شایسته پیروی است، ذکر کرده است: فضل و نرمی و اقتصاد جزء بیست و چهار جزء است. رسالت.”
چگونه می توانم دید واقعی را از دید نادرست تشخیص دهم؟ما نص صریحی برای تشخیص رؤیت واقعی و باطل نمی دانیم، بلکه تفاسیر احادیثی است که درباره رؤیت ذکر شده است، در این تفاسیر در برخی از علما اختلاف نظر وجود دارد. نشانه های رؤیاهای راستین، و بر برخی از آنها توافق وجود دارد:
برای گفتن خواب نیز اصولی وجود دارد که اولین آن این است که بیننده خواب به اهل علم و دانش روی می آورد و رؤیای خود را به حسود و کینه ور و نادان نگوید. و هنگامی که رؤیا پیامی از آسمان بود; دروغ گفتن در خواب و رویا گناه بزرگی است. ممکن است برخی او را دست کم بگیرند یا معتقد باشند که دروغ در بینش اصلاح جایز است و اینطور نیست. حكم كذب در خواب از جهت اصلاح يا منفعت يا غير آنبا کلیک بر روی نماد پخش یا با رفتن به این لینک ویدیو را تماشا کنید:
منابع و مراجع
- «مکتب الکلام فی تعبیر خواب»، محمد بن سیرین، چاپ دارالمعرفه، بیروت، 2000م.
- «تعبیر خواب امام صادق» تهیه شده توسط علی صراط الحق، دارالمحجة البیضاء و دارةالرسول الاکرم، چاپ دوم، بیروت 2000م.
- «الافر القدری، بیان فی البین»، شیخ ابوسعد نصر بن یعقوب الدینوری القدری، تحقیق دکتر فهمی سعید، علم الکتب، بیروت، چاپ دوم 2000م.
- معجم تعبیر خواب، ابن سیرین و شیخ عبدالغنی النابلسی، تحقیق باسیل برادی، چاپ کتابخانه الصفا، ابوظبی 2008.
- «تعبیر خواب از کلمات ائمه و پرچمها» شیخ علی احمد عبدالعال التحطاوی، دار الکتب العلمیة بیروت، چاپ دوم 200.
- «تعبیر خواب خوش بینی»، محمد بن سیرین، مکتبة الایمان، قاهره.
- «علائم فی العالمیه»، امام المبارک غرس الدین خلیل بن شاهین الظهیری، تحقیق سید کسروی حسن، دار الکتب العلمیة، بیروت 1993م.