علم تعبیر خواب و اصول بیان بینایی
چگونه تعبیر خواب را یاد بگیرم؟ آیا تعبیر خواب علم، هدیه یا توهم است؟ اصول تعبیر خواب و معروف ترین منابع تعبیر خواب چیست؟ و چه زمانی تعبیر خواب صادق است؟
بسم الله الرحمن الرحیم آیا تعبیر خواب است؟ چگونه تعبیر خواب را یاد بگیرم یا خودم چگونه خوابم را تعبیر کنم؟ تعبیر خواب علم است یا توهم؟ و سئوالات دیگر در جای خود به بررسی دقت عینی در نقل و تحلیل می پردازیم به امید آنکه خواننده ارجمند آنچه را که در علم تعبیر خواب می خواهد بیابد.
آیا تعبیر خواب است یا وهم؟و اما بیان رؤیا در اسلام حقی است که قابل انکار نیست و خداوند متعال به پیامبرش یوسف علیه السلام توانایی بیان را عنایت فرموده است. در قرآن کریم در سوره یوسف از آیه 6 ((و همینطور پروردگارت تو را برمی گزیند و به تو می آموزد که به تو تهمت بزنند و بترسانند. یعقوب)) صفات 102. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم معلوم شد. او که به رؤیاها اطمینان داشت و از آنها عبور کرد و دید که به سلامت وارد بیت الله الحرام خواهد شد. اصحاب او نیز از تصویر افتتاحیه آیه 27 در قرآن آمده اند (((((((((((((((((((((((((((((((((((((( ((((((((((((((((((((((((((((((()) از دیدگاه دین مبین اسلام، خواب یک واقعیت است که نمی توان به چالش کشیده شد و خداوند پیامبران و صالحان را از میان بندگانش برگزیده است تا بتوانند رمز خواب را کشف کنند.
آیا تعبیر خواب موهبت است یا علم اکتسابی؟مناظره بین مؤمنان در تعبیر خواب و دیگرانی که در تعبیر خواب تردید دارند درگرفت و ما به این نتیجه رسیدیم که دین اسلام به آن اشاره کرده است. رؤیت به مثابه وحی و نشانه ای از جانب خداوند متعال است که آن را به هر که بخواهد عطا می کند پس برای مؤمنان جای انکار رؤیا نیست اسلام و کتاب آن و اما بحث عمیقتر بین آنهاست. خود مسلمانان مؤمن درباره اینکه آیا تعبیر خواب هدیه ای از جانب خداوند است یا علمی است که با مطالعه و تحقیق به دست می آید و قابل آموزش است یا هر دو را در بر می گیرد؟!
نظر اول: تفسیر هدیه ای خاص است
طرفداران این دیدگاه می گویند که تعبیر خواب هدیه ای از جانب خداوند متعال است که از انبیا و رسولان و صالحان و اولیای الهی به هر که بخواهد تعلق می گیرد و برای کسی که خداوند به او عطا نکرده راهی نیست. این توانایی را با تدریس، تحقیق یا عمل به دست آورید، این قول شیخ ارجمند جناب آقای دکتر علی گماء و شیوخ و علمای دیگر است و این قول را تأیید می کنند که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گاهی به دلیل داشتن آیات الهی، از تعبیر خواب خودداری می کردند. همانطور که ممکن است تعبیر رؤیای واحد از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و خداوند اعلم است، آنان معتقدند استناد به کتب تعبیر خواب صحت ندارد، زیرا هیچ دستور ثابت و مطلقی برای تفسیر رؤیا وجود ندارد.
نظر دوم: تعبیر خواب علمی است که معیارها و روشهای خود را دارد
و اما نظر دوم می گوید علم تعبیر خواب را مانند سایر علوم از طریق کتاب و مطالعه و تحقیق می توان شناخت و در تعبیر خواب منکر موهبت نمی شوند بلکه مانند سایر مواهب دارند همچنان که پزشکی در دانشگاه ها تدریس می شود، پس دانش آموزی با استعداد خاصی از دانش آموز دیگر متمایز می شود، در تعبیر خواب نیز چنین است، هرکس که با کتب تعبیر خواب ابن سیرین، القدری، ابن سروکار دارد، معتقد است. شاهین و النابلسی و دیگر مفسران بزرگ و معتقدند که این تعابیر اکثراً صحیح است و باید ملاک اصلی قرار گیرد تا بر حال بیننده و جزئیات رؤیت حذف شود.
نظر سوم: تعبیر خواب استعدادی است که باید اصلاح شود
این نظر مؤید نظر اول است که تعبیر خواب موهبت خاصی است که خداوند به هر کس از بندگانش بخواهد عطا می کند و غیر از آن ممکن نیست که تعبیر کننده باشد و ممکن است مانند آن باشد. که البته تا خداوند آن را با این صفت انتخاب کند و خدا داناتر است و یکی از طرفداران این قول شیخ محمد بن صالح العثیمین است.
روش تعبیر خواب از نظر مفسران بزرگ چیست؟ برای آن دسته از علما و مفسرانی که تعبیر خواب را استعداد مطلقی می دانند که متعلق به عده معدودی است، زیرا وجود آن را تشخیص نمی دهند. اصول یا قواعد مطلق و ثابت برای تعبیر خواب، اما این مانع از وجود این اصول مکتوب و مدون نشده است، وجود این اصول و قواعد به طور دائم به شخصیت خود تعبیرگر خواب وابسته است که دارای حاشیه زیادی است. آزادی در تفسیر به دلیل اختلاط و تنوع شدید معانی و ابزارهای مختلف تفسیری که در بندهای بعدی خواهیم دید، شاید همین باعث شده برخی بگویند علم تعبیر خوابها حدس من است نه قطعیت.
اصولی که ذکر می کنیم همان است که از روش مفسران بزرگ در تعبیر خواب استنباط کردیم و به ترتیب اولویت و اهمیت ترتیب داده شده است:
- قرآن کریم
- حدیث نبوی
- زبان در تلفظ، معنی و مفهوم
- نمادها و میراث
- حکمت تعبیر خواب
آیات قرآن کریم مهمترین منبع برای بیان خواب استقرآن کریم رأس مراجع تعبیر خواب در دین مبین اسلام است که مفسر باید در آنجا جستجو کند. برای آنچه او را اول و قبل از هر چیز به بیان بینش در قرآن کریم راهنمایی می کند.
صدها نمونه از تعبیر خواب از قرآن کریم وجود دارد، به عنوان مثال:
- قال ابن سیرین که در خواب از کشتی به کوه فرار می کند، بیانگر نافرمانی و هلاکت است، بنا بر داستان پسر مولای ما نوح که در قرآن کریم در سوره هود آمده است: با آنها در امواج چون کوه می دوید الکفرین (42) ساعی از آب به جبل جعجنی گفت.
- در تعبير ديدن آب در خواب نيز همين گونه آمده است كه ممكن است آب دلالت بر ازدواج و نکاح کند، چنانکه حق تعالى در سوره فرقان فرموده است (و هُوَ الَّذِي خَلَقْ مِنَ الْأَبْسَ الْإِنْسَ الْإِنْسَاءِ). او را به خویشاوندی و همسری واداشت)).
- البته ممکن است یک کلمه در جاهای مختلف معنی آمده باشد، پس دیدن اذان در خواب ممکن است بر اساس فرموده خداوند متعال در سوره حج ((و مردم را به نماز بخواند) باشد. حج، بر مردان نزد تو می آیند)) تفسیر قول حق تعالی در سوره یوسف ((هنگامی که آنها را با دستگاهشان آماده کرد، آب را در زین برادرش گذاشت، سپس مؤذنی ندا داد. به نماز
- تعبیر بر حدوث لفظ در قرآن کریم است، مانند تعبیر ابن سیرین و النابلسی به دیدن میوه در خواب، زیرا ممکن است به قول خداوند متعال دلالت بر ازدواج کند. در سوره یس ((میوه ها (55) آنها و همسرانشان هستند)).
- توضیح ممکن است در داستان کلی باشد، مانند تعبیر دیدن سقوط در چاه و آسودگی پس از ناراحتی، برای داستان حضرت یوسف علیه السلام که توسط برادرانش در چاه انداخته شد. li>
- همچنین استنباط که دست زدن به شیطان در خواب ممکن است حاکی از امنیت و آسودگی باشد، چنانکه مولای ما ایوب در دعای پروردگارش، چنانکه در سوره ی ص آمده است، می فرماید. شیطان مرا لمس کرد و این را شیطان شفا نمیدهد.) >
بنابراین… تلاقی بینات اولین چیزی است که وی برای تعبیر خواب جستجو می کند که تلاقی رؤیت با آنچه در قرآن کریم آمده است استنباط معنی از قرآن کریم به علوم زبان و علوم قرآن دانا و آگاه است.
رؤیت بر اساس احادیث شریف نبوی چگونه تفسیر می شود؟
مفسران برای بیان رؤیت به عنوان منبع معتبر به احادیث شریف نبوی متوسل می شوند و در بین مفسران بزرگ روایات فراوانی به عنوان مرجع و شاهد بر بیان رؤیت رسیده است خوابی که دلالت بر مسلمانی دارد زیرا فرمود: درود خدا بر او درختی که برگهایش نمی ریزد و مانند مسلمان است و دهها مثال.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چگونه خواب را تعبیر می کرد؟
در باب اخذ حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای تعبیر خواب، مفسر ممکن است معنای حدیث را به عنوان مثال هایی که قبلاً ذکر کردیم استفاده کند و به تفسیر از پیامبر متوسل شود. درود خدا بر او به قیاس، مانند تعبیر دیدن سر در خواب که حکایت از دستکاری شیطان در بیننده دارد و آن این است که بادیه نشینی از پیامبر صلی الله علیه و آله درباره این خواب پرسید. : به مردم نگویید که شیطان با شما بازی می کند.
برگرفتن آداب و اصول تفسیر از احادیث نبوی صلی الله علیه و آله و سلم
مفسر باید به دور از استنباط معانی و متشابهات، با سنت نبوی به طور عام و تعالیم رسول اکرم صلی الله علیه و آله در خصوص تعبیر خواب به طور خاص آشنا باشد، گروهی از احادیث نبوی و سیره از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که احکامی را وضع می کنند. که برای کسانی که می خواهند بر اساس بیان رؤیا باشد باید دنبال شود و خداوند آن را برای او اراده کرده است.از جمله داستان زنی که شوهرش در حالی که باردار است در تجارت مسافرت می کند، پس به محضر پیامبر آمد و خواست که دید دکل خانه اش را که شکست و پسری یک چشم به دنیا آورد، توضیح دهد، رسول خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود که پسری وحشی به دنیا می آورم و شوهرت برمی گردد. به زندگی خدا از او راضی باشد و به او گفت: شوهرت می میرد و پسر بد اخلاقی به دنیا می آوری پس آن زن گریه می کرد و اگر رسول خدا بر آنان وارد می شد عایشه این خبر را به او می گفت. و گفت: ای عایشه، اگر خواب را برای مسلمان بیان کردی، آن را خوب بیان کن، زیرا خواب مطابق آنچه صاحبش بیان می کند، این حدیث تعبیر کنندگان خواب را دو چیز می داند; اول این که رؤیت بر حسب آنچه تفسیر می شود محقق می شود و باب است که در آن اختلاف بسیار است و اما دوم اینکه تفسیر بر آخرین و بهترین است شیطان اگر یکی باشد. از شما خوابی می بیند که دوست دارد اگر خواست بگوید و اگر چیزی را دید که بدش می آید به کسی نگو و بگذار بایستد و نماز بخواند. وظيفه نصيحت كردن او كه در اين باره صحبت نكند و نماز بخواند و اين را بيننده در صورت دانستن اين حديث مي داند.
تعبیر خواب به زبان، از نظر لفظ، معنا و دلالتبعد از تفسیر قرآن و سنت پیامبر; مترجم ممکن است به جستجو در زبان از نظر معنی یا تلفظ به روش های زیر متوسل شود:
- ممنوع بودن کلمه ظاهر در خواب را باید در نظر گرفت، مانند تعبیر دیدن اسم «بسم» با شادی و «عباس» با ناراحتی یا عصبانیت.
- آنچه را که کلمات نشان می دهند، بگیرید. دیدن ماه ممکن است نشان دهنده وزیر باشد، زیرا نسبت بین پادشاه و وزیر مانند نسبت ماه و خورشید است.
- اتخاذ تعبیر باطنی کلمه، یعنی تعبیر کلمه بدون آنچه در ظاهر دلالت می کند، مانند تعبیر دیدن اسهال در خواب که دلالت بر سخاوت و دست دراز کند یا تعبیر دیدن ملخ در خواب که دلالت بر سرباز دارد.
- تعبیر به عکس یا برعکس و در اینجا مفسر به معنا رو می کند و در مورد گریه در خواب می گوید شادی در دنیاست یا گویند هر که در خواب بمیرد عصر جدید است و خدا می داند. آنچه می گویند.
- و کلماتی که ممکن است دو معنی داشته باشند که یکی به دیگری تعبیر می شود.مثلاً دیدن طلا نشان می دهد که چیزها از پول و دارایی رفته است (طلا اسم است و طلا فعل است).
ضرب المثل ها و نمادهای رایج در ابزار تعبیر خواب گنجانده شده استو این به نظر ما آخرین فصل از فصول اصلی تعبیر خواب است و هر چیز دیگری شاخه ای از مطالبی است که به یک صورت ذکر کردیم. یا دیگری، و خداوند داناتر است. اول نمادهای فرهنگی، معانی کلی یا کلیشه هایی است که بینش حمل می کند و دوم میراث و ضرب المثل ها و گفته هایی است که حامل آن است.
نماد در تعبیر خواب
و استفاده از علامت در تعبیر خواب متداول است و علامتهای ساده یا پیچیده هستند مثلاً علامت ساده تعبیر دیدن دریا در خواب است که در همه چیز بسط پیدا کند چون مثلاً می گوییم دریا. علم یا تعبیر آن از اعتبار و ترس، این نماد دریا است که برای همه مردم شناخته شده است.مثلاً در مورد نمادهای پیچیده که پیوند بین تفسیر و بینش پیچیده و دور از ذهن است. ، تعبیر نکاح میت به حصول چیزی که از تقاضای خود یا کسب حق میت مطالبه نکرده است، در خواب عبارت است از احراز حق یا احیای امر مرده.
میراث و رابطه آن با تعبیر خواب
مراد از میراث، آن چیزی است که ذهن جمعی از اقوال، داستان ها، ضرب المثل ها و امثال آن به خاطر می سپارد، چنانکه مفسر در تعبیر خواب از آنها استفاده می کند، مثلاً تعبیر رؤیت گفتگو با چاه با دوست رازدار. برای اعراب که می گویند «راز تو در چاه است» و همچنین تعبیر دیدن مهر در زندان به این دلیل که به هنگام زندانی شدن برخی نامیده شده است و همچنین دست دراز دلالت بر سخاوت در خواب دارد و دیگری ممکن است آن را چنین تعبیر کند. دلالت بر دزدی بر حسب آنچه در فرهنگ خود دارد و همچنین تعبیر گاز گرفتن انگشتان در خواب به نشانه ندامت و تعبیر برخی از آنها حتی ادعا می کنند که پشت هر خوابی که انسان می بیند نمادی در ذهن جمعی او نهفته است. .
نقش مترجم خواب در تعبیر خواب چیست؟مشخصه عصر ما دسترسی سریع و آسان به اطلاعات است، حتی کتاب ها موتورهای جستجوی خاصی دارند، بنابراین می توانید برای یافتن مکان ها یک کلمه بگذارید. در کتاب ذکر شده است و بدین ترتیب می توانید تمام آیاتی را که مثلاً در مورد لباس صحبت می کند و همه احادیثی که در آن لباس ذکر شده است و تفسیر لباس توسط ابن سیرین و ابن شاهین و نابلسی و دیگران و تمام ضرب المثل هایی که در آن صحبت شده است استخراج کنید. در مورد لباس و هر چیزی که مربوط به تعبیر دیدن لباس در خواب است صحبت کنید و این خیلی سریع خواهد بود پس چه نیازی به تعبیر خواب دارد و چه نقشی دارد در وهله اول تعبیر خواب همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، موهبتی از جانب خداوند است که به هر کس بخواهد عطا می کند، تاریخ افراد خاصی از پیامبران و صالحان را می شناسد که در رمزگشایی از رؤیا با آنچه خداوند به آنها آموخته است، متمایز بوده اند و این بدان معناست که همه ما قادر به درک معنای رؤیت از دیدگاه دین اسلام نیستیم و در درجه دوم; تعبیرگر خواب باید از هوش ویژه ای برخوردار باشد که بتواند تلاقی معانی مختلف رویاها و حالت بیننده را درک کند، ثروتمند مانند فقیر نیست و بینش ازدواج برای متاهل مانند او نیست. رؤیت مجرد، و رؤیت دعا برای کم ایمان، مانند رؤیت مؤمن نیست، نزدیکترین معنا به حال اوست و این کار آسانی نیست، زیرا داشتن اطلاعات و معیارها باید همراه با هوش، سریع باشد. شهود و شهود. .
نکته مهم: اهل فتوا در ازای تلاشی که مفسر برای تفسیر رؤیت انجام می دهد، به شرطی که تعبیر وی به صورت قطعی ارائه نشود، در ازای تعبیر خواب و بیان رؤیا، مبلغی را می پذیرند. حقيقت يا پيش بيني غيب يا علم به اسرار و اسرار و اينكه مفسر واجد صلاحيت باشد.علم، خداوند داناتر است.
بالاخره…تعبیر خواب خطر بزرگی را متوجه بیننده خواب میکند، چرا که ما داستانهای زیادی در مورد حالت وحشتی که به دلیل تعبیر خواب به شخص مبتلا میشد شنیدهایم و حقیقت این است که تقدير خدا حقيقتي است حتمي توضيح نداد از آنچه خداوند براي بنده اش خواسته است راهي نيست و پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلم به ما هشدار دادند كه جز اهل علم و نصيحت چشم را كوتاه نكنيم. .
منابع و مراجع
- تعبیر خواب از کلمات ائمه و پرچمها، شیخ علی احمد عبدالعال التحطاوی، دار الکتب العلمیة بیروت، چاپ دوم 2005.
- «بیان القدری، بیان در بینش»، شیخ ابوسعد نصر بن یعقوب الدینوری القدری، تحقیق دکتر فهمی سعید، علم الکتب بیروت، چاپ دوم 2000.
- «تعبیر خواب خوش بینی» نوشته محمد بن سیرین، کتابخانه الایمان، قاهره.
- «عالم الرؤیا، تعبیر علامات و علامات»، دکتر سلیمان الدلیمی، دارالکتب العلمیه، بیروت، چاپ اول 2005.