تعبیر خواب ابن سیرین – خواب حبس و حبس در خواب.

تعبیر خواب ابن سیرین تعبیر خواب یا دیدن زنجیر و بند و زندان و اسارت در خواب یا در خواب.

تفسیر یک چشم انداز [القسد و الغل و السجن والأسر] ابن سیرین در خواب:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مورد غل و زنجیر می فرماید: من غل و زنجیر را در خواب دوست دارم و از غل و زنجیر بیزارم و غل و زنجیر در دین استوار است. غل و زنجیر، و گویند غل در دین استوار است. محدودیت در خواب بیشتر نشان دهنده ثبات در دین یا چیزی و نیز بر حسب شرایط و نوع محدودیت است. اگر سرآستين نقره باشد در خواب بيانگر ثبات در امر نکاح است و اگر در خواب ببيند که سرآستين از صفر (يعني مس) است، بيانگر ثبات در امر منفور است. و اگر در خواب ببیند که کاف از سرب بود، بیانگر ثبات در امری است که در آن ضعف یا ضعف است. و اگر ببیند که غل و زنجیر ریسمان بود، دلالت بر پایداری در دین دارد، به خاطر فرموده خداوند متعال: {و چنگ زنید به ریسمان الله}. و اگر در خواب ببیند که غل و زنجیر از چوب بود، نشانگر ثبات در نفاق است. و اگر در خواب ببیند که سرآستین از پارچه یا نخ بوده است، نشانگر کاری است که بیننده خواب انجام خواهد داد، اما مدت زیادی طول نمی کشد.

و اگر کسى را ببیند که دیندار است، اگر در خواب ببیند که زنجیر بسته است، خوابش نشانگر استوارى او در اطاعت خداى متعال است. همچنین اگر در خواب خود را در مسجد ببیند که گویی در مسجد مقید است، خوابش بیانگر استحکام او در اطاعت از خداوند متعال است. و اگر ببیند که صاحب اختیار است، اگر در خواب ببیند که شمشیر بر سر دارد، یا ببیند که او را به زنجیر بسته اند، خوابش نشانگر استحکام او در حال و اختیار است. و اگر ببیند که به دنیا مشغول است، اگر در خواب ببیند که زنجیر شده است، خوابش نشان می دهد که در امور دنیوی خود ثابت قدم است. و اما زنجیر بستن مسافر در خواب، بیانگر مانعی در راه سفر اوست. و محدودیت بازرگانان در خواب بیانگر وسائل شیری است که به آن پایبند هستند. و گفته شد: قید مربوط و مریض و محبوس نامطلوب است. و هر کس در خواب ببیند که در راه خدا به زنجیر کشیده شده است، خوابش بیانگر این است که در امور خانواده خود کوشا است و برای امرار معاش آنان تلاش می کند و نزد آنان می ماند. و اگر در خواب ببیند که در قصبه یا روستایی به زنجیر کشیده شده است، بیانگر این است که در آن قریه یا قصبه ساکن است. اگر در خواب ببیند که در خانه ای بسته شده است، بیانگر ابتلای او به زنی است. اگر در خواب ببیند که در خانه ای به زنجیر بسته شده و زنجیر آن تنگ است، خواب نشان می دهد که به زنی مبتلا شده و کار بر او سخت است. و قید در خواب برای شخص شاد است که نشان دهنده تداوم لذت و شادی اوست. اگر کسی در خواب ببیند که او را به درخت بسته اند، خواب نشان می دهد که به خاطر مردی منافق زندانی می شود. و هر کس در خواب ببیند که او را در حالی که جامه سبز بر تن دارد، بسته است، نیکو است و بیانگر حال خوب او در امور دینی و کسب ثواب بزرگ است. و اگر در خواب ببیند که گره خورده و جامه سفید پوشیده است، خوابش بیانگر حال خوب او در امور علمی و فقهی و نیز دلالت بر زرق و برق و زیبایی دارد. اگر در خواب ببیند که گره خورده و لباس قرمز بر تن دارد، خوابش بیانگر خوشی و شادی بسیار است. و اگر در خواب ببیند که گره خورده و لباس زرد به تن دارد، بیانگر بیماری است. هر کس در خواب ببیند زنجیر طلا بسته شده است، خوابش نشان می دهد که در انتظار بازگشت مالی است که از او رفته است. اگر در خواب ببیند که او را در قصری از بطری (یعنی شیشه‌ای) بسته‌اند، خوابش نشان می‌دهد که با زنی زیبا ازدواج می‌کند و آن ثابت است. اگر مسافری در خواب ببیند که او را در قصری از بطری می بندند، خوابش نشان می دهد که به خاطر زنی در سفر مانده است. هر کس در خواب ببیند که با مرد دیگری در غل و زنجیر بسته شده است، بیانگر آن است که به گناه کبیره ای دست یافته است که از انتقام سلطان می ترسد، به سبب فرموده خداوند متعال: {و جنایتکاران را در روز خواهی دید. آن روز دستبند بسته شده}. همچنین گفته شد: قیود در اصل در خواب به معنای پیری یا فقر است. و بعضى گفتند: کاف در خواب، دلالت بر مسافرت دارد. برخی دیگر گفتند: غل و زنجیر در خواب در مرد نشان دهنده پریشانی یا پریشانی است.

[1]الغال: بر دست یا گردن اسیر یا اسیر می گذارند و غل: بر پاها می گذارند.

در مورد جوش[1] در خواب اگر در خواب ببیند که دستش به گردنش بسته است، خوابش نشان می دهد که در حال درو کردن پول است و زکات مال خود را نمی پردازد و گفته شده است: این خواب نشان می دهد که از ارتکاب خودداری می کند. گناه و گفته شد: اگر انسان خود را در خواب ببیند که دستهایش بسته است، بیانگر شدت بخل اوست. گفته شد: اگر جوش از چوب باشد، در خواب دلالت بر نفاق دارد. و گفته شد: هر که خود را در خواب ببیند که زنجیر و زنجیر شده است، این خواب نیکو نیست. و هر کس در خواب ببیند که او را گرفتند و اذیت کردند، دلالت بر آن دارد که به خاطر فرموده خداوند متعال: «بگیرید، سپس بجوشانید»، به سختی از جمله حبس یا چیز دیگر گرفتار شده است.

گفته شد: حبس در خواب گویای آن چیزی است که حمام نشان می دهد. شاید زندان در خواب بیانگر بیماری باشد زیرا بیمار نمی تواند بلند شود، حرکت کند و بیرون بیاید. شاید زندان در خواب حکایت از وجود مانعی دارد که مانع سفر می شود. شاید دل زندان در خواب روی قبر. چه بسا زندان در خواب بر جهنم دلالت کند، زیرا زندان گنهکاران است و زندان محل مجازات و جایگاه اهل جنایت و ستم است.

هر کس خود را در زندان ببیند، تعبیر خواب او بستگی به حال او در بیداری و وضعیت زندان دارد، اعم از معلوم یا مجهول، و نیز به قرائن در خواب، بینه در بیداری و افزایش در خواب اگر در حال بیداری مریض بود و خود را در زندانی که برایش می شناسد محبوس دید، خواب دلالت بر طولانی شدن بیماری دارد، اما از بیماری شفا می یابد و به دنیا قیام می کند که به وجود تشبیه شده است – زندان مؤمن است. بهشت کافر – چنانکه در اخبار آمده است. و با دیدن مرده که در زندان است، این امر در تعبیر غیر قابل قبول شمرده می شود، زیرا ممکن است نشان دهد که او دارای گناهان و عواقبی است که از دنیا بر او باقی می ماند. حبس در خواب ممکن است برای مسافر نشان دهنده مانعی باشد که مانع سفر او می شود، مانند باران یا باد یا مانند آن، و حبس – در خواب – برای غیر مسافر – در حالی که بیدار است – ممکن است نشان دهنده این باشد که او وارد شده است. جایی که خداوند در آن نافرمانی می شود، مانند مسافرخانه، خانه زنا و مانند آن.

برخی گفتند: و هر که در خواب ببیند که برای خود زندانی برگزیده است، خواب بیانگر آن است که زنی او را از خود وسوسه می کند و خداوند مکر او را از او برمی گرداند و او را از خواسته هایش آگاه می کند. فرموده ی حق تعالی: {رَبُّ الحَسْنُ مِنْ هُمْ أَحْسَنُمْ أَحْسَبُّهُمْ إِلَى الْحَسْنَ مِنْ هُمْ أَدْعُونَ}.

و دیدن زندانبان در خواب تعبیر به حفار قبر می شود.

اگر در خواب ببیند که زندانی شده و آزاد شده است، خواب برای صاحبش خوب است.

و گفته شد: هر که در خواب ببیند که اسیر است، خواب دلالت بر نگرانی دارد.

و گفته شد: هر که در خواب ببیند که از زندان رهایی یافته است، از غم و اندوه بسیار نجات می یابد و آسایش و روزی وسیع می یابد.

و گفته شد: هر کس در خواب ببیند که در حبس و احاطه موجوداتی است که از آنها فرار نمی کنند، بیماری به سراغش می آید.

گفته شد: حبس در خواب ممکن است بیانگر ذلت، اندوه یا نگرانی باشد. و غیر از این گفته شد: حبس شدن در زندان در خواب ممکن است حاکی از تحصیل مال باشد، به گواه داستان یوسف.

و گفته شد: اگر در خواب خود را ببیند که در خانه ای بسته است و بر او بسته است، خیر به دست می آورد.

گفته شد: حبس در خانه گچ بری مجهول جدا از منازل در تعبیر مستحب نیست.

چشم انداز

گویند صبور بن اردشیر در زندگی پدرش دید که زندان می‌سازد و خوک و میمون را از رومیان می‌گیرد و در آن می‌گذارد و سی و یک تاج بر اوست. از نماينده پرسيد، گفت: او سي و يك سال مالك است و در مورد ساختن زندان، تعداد آنها براي ساختن شهرها و گرفتن روميان است. چنین بود، زیرا پس از مرگ پدر، پادشاه رومیان را گرفت و شهر نیشاپور، شهر اهواز و شهر سائوران را ساخت.

چشم انداز

زنی نزد ابن سیرین آمد و گفت: مردی را دیدم که غل و زنجیر دارد و به او گفت: غل و زین از چوب است.

چشم انداز

روايت شده است كه امام شافعي در زندان ديد كه با اميرالمؤمنين رضي الله عنه بر پشتش به دار آويخته شد، پس چشمش به عده اي از رهگذران رسيد.

چشم انداز

مردی در زمان یزید بن المحلب نزد ابن سیرین آمد و گفت: دیدم قتاده به صلیب کشیده شد، گفت: این مرد شریف است و از او می شنود. قتاده در آن روزگار مردم را از بیرون رفتن با یزید منصرف می کرد و آنها را به نشستن واداشت.

تعبیر خواب و دیدن بند و زنجیر و حبس و اسارت و مانند آن.

برای بازگشت به تعبیر خواب ابن سیرین به ترتیب حروف الفبا اینجا را کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا