از کجا بفهمم که یک چشم انداز است؟

انواع چشم انداز

آنچه را که خوابیده در خواب می بیند به سه دسته تقسیم می شود، چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «خواب سه تا است؛ از آن جمله: هشیاری شیطان برای اندوهگین شدن فرزند. آدم و بعضی از آنها مربوط به انسان در بیداری، در خواب، در بینایی اوست. چهل و شش جزء نبوت).[١] بینایی سه نوع دارد که به شرح زیر است:[٢]

  • نوع اول: بینایی خوب. از جانب خداوند متعال است و حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم آن را از اجزای نبوت دانسته است، پس انسان آنچه را که دوست دارد در آن می بیند و یا مژده دادن به اوست. یا او را از بدی انذار کند، یا صاحب آن را یاری و راهنمایی کند، و پسندیده است کسانی که رؤیایی می بینند، خداوند را ـ سبحان الله تعالی ـ ستایش کنند و به مردمی که دوستشان دارد خبر دهند.
  • قسم دوم: خواب; او از شیطان است، زیرا شیطان می‌خواهد مؤمن را غمگین کند و او را بترساند، چنانکه حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند و انسان چیزی را در او می‌بیند که از آن متنفر است.
  • قسم سوم: حدیث نفس; به آن خواب نیز می گویند، یعنی چیزی که انسان قبل از خواب درباره خود صحبت می کند و به آن فکر می کند که باعث می شود در مورد آن خواب ببیند و اغلب چیزهایی هستند که در ضمیر ناخودآگاه و در حافظه ذخیره می شوند.
  • نشانه های بینایی

    بینایی نشانه هایی دارد که بر آن دلالت دارد و آن را از دیگران متمایز می کند و از جمله این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:[٢][٣]

  • چشم انداز درست است. یعنی از چیزی حکایت می کند که حقیقت دارد یا بعداً واقع می شود و حدوث همان چیزی است که بیننده دیده است.
  • بینش معتبر است. یعنی فال نیک است، یا هشدار بدی.
  • دید اغلب بسیار واضح است. رویدادهای همپوشانی و نامفهومی ندارد، همانطور که با یک فرد در خواب یا در صحبت با خود اتفاق می افتد.
  • فرد اغلب چشم انداز را به وضوح به خاطر می آورد، بنابراین می تواند آن را به هر کسی که می خواهد بگوید بدون اینکه جزئیات و رویدادهای آن را فراموش کند.
  • خواب دلالت بر درستی و صداقت صاحبش دارد، خواب به همان اندازه صدق و درستی و صداقت صاحبش است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است. آنجا که فرمود: (صادق ترین آنها در بینش، صادق ترین آنها در گفتار است).[٤]
  • برخورد با رویاها

    رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مسلمان را به روش برخورد با بینش صالح راهنمایی کرد و این در ادامه توضیح داده شده است:[٢]

  • اینکه مسلمان خدا را ـ سبحان الله ـ برای خواب ستایش کند.
  • این که مسلمان خواب را برای کسانی که دوستشان دارد نقل می کند و برایشان بازگو می کند، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: (اگر یکی از شما خوابی دید که خوشش آمد، بگوید).[٥]
  • در مورد برخورد مسلمانان با خواب هایی که از جانب شیطان می آید. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او را به آن هدایت کرد، چنانکه آمد:[٦]

  • اینکه انسان بداند خواب از شیطان است و هدف شیطان غمگین ساختن اوست، پس انسان از خواب روی برگرداند و از آن غفلت کند و زیاد به آن فکر و نگرانی نداشته باشد.
  • پناه بردن مسلمان به الله تعالی از شیطان ملعون، چنانکه رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: (و از شیطان به خدا پناه برد).[٧]
  • اینکه مسلمانی از خواب به الله ـ تعالی ـ پناه می برد، برای رسول ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در مورد خوابی که انسان از آن بیزار است، می فرماید: (و از شرّ آن به خدا پناه برد).[٨]
  • مسلمان سه بار به سمت چپ خود می زند; آنچه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: (هر کس خوابی ببیند که چیزی از آن ناپسند است، سه بار به سمت چپ او بفشاند).[٧]
  • اینکه مسلمان خواب را به کسی نمی گوید.
  • برای اینکه یک مسلمان وقتی خواب می بیند، طرفی را که روی آن خوابیده بود تغییر دهد.
  • مسلمان از رختخواب برمی‌خیزد و وضو می‌گیرد و دو رکعت نماز می‌خواند.
  • رؤیاهای پیامبران

    علما اتفاق نظر داشتند که رؤیاهای انبیا وحی از جانب خداوند متعال است، پس چون پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم دید که فرزندش اسماعیل علیه السلام را ذبح می کند، متفقا به او دستور داد تا این کار را انجام دهد. پس آنچه را دید به فرزندش اسماعیل گفت، پدرش را در امر خدای متعال یاری کرد و او را به آنچه امر کرد توصیه کرد، پس چون ابراهیم علیه السلام قصد ذبح فرزندش را داشت، آن حضرت را گرفت. کارد را بر گردن اسماعیل – علیه السلام – گذاشت و شروع به حرکت کرد، اما کارد بریده نشد و او عمل همیشگی خود را که ذبح و بریدن بود انجام نداد و فدای او سبحان الله علیه. با ذبح بزرگی که دیدم مولایمان ابراهیم علیه السلام فرزندش اسماعیل علیه السلام را ذبح نکرد.[٩][١٠]

    و یوسف ـ علیه السلام ـ با رؤیا داستان دیگری دارد که خداوند متعال داستان رؤیت او را در قرآن ذکر کرده است و تعبیر آن آشکار و آشکار است و این خواب را از برادران خود پنهان می دارد تا مبادا. بر او توطئه کردند و روزها گذشت و احوال یوسف از شرایطی به حالت دیگر تغییر کرد و سپس از آن خارج شد و حافظ خزانه های مصر و رزق و روزی مردم آن شد، سپس اولین رؤیای او تحقق یافت که پدر و مادر و برادرانش نزد او آمدند و بر او وارد شدند و بر او سجده کردند.[١١]

    همچنین یوسف – علیه السلام – در زندان با دو پسر برخورد کرد و هر کدام رؤیایی را که دیده بود به او گفتند و از او خواستند که آن را برایشان تفسیر کند چنانکه در قرآن آمده است: اگر پرندگان از آن بخور، به تعبیرش به ما خبر می‌دهیم که تو را از نیکوکاران می‌بینیم.)[١٢] و پيامبر خدا يوسف ـ عليه السّلام ـ رؤيا را با آنچه خداوند سبحان در قرآن فرموده است بيان كرد; آنجا که فرمود: (ای دو زندانبان یکی از شما شراب را به پروردگارش می دهد و دیگری مصلوب می شود و مرغان از سر او می خورند که مردگان در آن مقرر شده است).[١٣][١١]

    بازبینی کننده

    1. ↑ روایت سیوطی در الجامع الصغیر عوف بن مالک اشجعی صفحه یا شماره 4481 صحیح.
    2. ↑ ABT «تفاوت بین رویا و رؤیا، و آیا رؤیاهای هشداردهنده وجود دارد؟»، www.islamqa.info، 24/04/2008، بازدید در 27 فوریه 2018 عمل کنید
    3. ↑ «انواع رؤیا و ملاک دلالت بر صدق آنها»، fatwa.islamweb.net، 10-10-2010، دسترسی به 27 فوریه 2018. عمل کنید
    4. ↑ روایت سیوطی در الجامع الصغیر از ابوهریره صفحه یا شماره: 464 صحیح.
    5. ↑ روایت البانی، در صحیح ابن ماجه، از ابوهریره، صفحه یا شماره: 3168، صحیح.
    6. ↑ «رؤیاها و رؤیاها»، www.islamqa.info، 4-7-2002، مشاهده در 27 فوریه 2018 عمل کنید
    7. ↑ AB به روایت ابن قیم، در زادالمعاد، از حارث بن ربیعی، صفحه یا شماره: 2/419، صحیح.
    8. ↑ روایت مسلم در صحیح مسلم از ابوقتاده صفحه یا شماره: 2261 صحیح.
    9. ↑ «قصه اسماعیل علیه السلام در قرآن» اسلام وب، ۵/۲۷/۱۳۹۱، دسترسی به ۷ فوریه ۲۰۱۸. عمل کنید
    10. ↑ «رؤیت انبیا علیهم السلام وحی است»، fatwa.islamweb.net، 29/12/2010، دسترسی به 27 فوریه 2018. عمل کنید
    11. ↑ AB مصطفی مولود عاشوی (4-4-2007)، «سوره یوسف: قرائتی روانشناختی»، www.alukah.net، دسترسی به 27 فوریه 2018 عمل کنید
    12. ↑ سوره یوسف، آیه 36.
    13. ↑ سوره یوسف، آیه 41.

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا