چگونه بین رویا و رویا تفاوت قائل می شوید؟

چگونه بین رویا و رویا تفاوت قائل می شوید؟

تفاوت بین یک رویا و یک رویا

بین رؤیاها و رویاها از چند جهت تفاوت های زیادی وجود دارد. منشأ و مضمون رؤیا با رؤیا متفاوت است و هدف هر کدام متفاوت است و پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در روایات متعددی این را بیان کرده است و تفاوت بین رؤیا و رؤیا در برخی بیان خواهد شد. جزئیات در ادامه مطلب:

تفاوت از نظر منبع

منبع رؤیا با منبع رویا متفاوت است و این به شرح زیر است:[١]

منشأ رؤیا از جانب خداوند – جل جلاله – است و این را از قول رسول خدا – صلی الله علیه و آله – دلالت می کند: (رؤیت از جانب خداست).[٢] و در روایتی می فرماید: (رؤیت الصالحات من اللّه)[٣] و او – صلوات الله علیه – فرمود: (اگر یکی از شما خوابی ببیند که دوستش دارد، از جانب خداست).[٤] غالباً رؤیاهای اهل حقیقت و درستی است.

جایی که خداوند – تعالی – فرشته ای را مأمور می کند تا خواب را در خواب برای بیننده خواب به تصویر بکشد.[٥] رؤیت نیز جزء نبوت است، در حدیث پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرماید: (رؤیة الحسن یکی از چهل و شش جزء نبوت است).[٦]

منشأ خواب از شیطان است و این را از قول رسول خدا – صلی الله علیه و آله و سلم – نشان می دهد: (خواب از شیطان است).[٢] همچنین رؤیاها از آنچه انسان در مورد آن فکر می کند و با خود صحبت می کند یا از آنچه در روز خود تجربه می کند به وجود می آید و این در آنچه در خواب می بیند منعکس می شود و همه اینها هیچ تعبیری ندارد.[٧] در حدیث آمده است: (خوابها سه است، رؤیایی که حق است، رؤیایی که انسان به خود می گوید، و خوابی که از شیطان حزن انگیز است).[٨]

تفاوت در محتوا است

بین رؤیا و رؤیا از نظر محتوا و رویدادهای آن تمایز قائل می‌شود، به شرح زیر:

مضمون رؤیت حکایت از خیر دارد و به صورت قابل فهم و روشن و مفصل آمده و هیچ ابهامی در آن نیست.[٩] آن گاه کسى که آن را بخواند به یاد وقایع آن مى ماند و آن را مدّتى از یاد نمى برد و گویا به دلیل وضوح آن در پیشگاه شخص واقعى است.[١٠]

تعبیر خواب به آن چیزی اطلاق می شود که خوابیده در خواب از شر می بیند.[١١] معمولاً وقایع خواب نامفهوم یا مغشوش و غیرمنطقی است و ممکن است بیننده بسیاری از جزئیات آنها را فراموش کند و در عصر پیامبر – صلی الله علیه و آله – آمده است که مردی در خواب دید. که سرش را بریده و از دست او گریخت، پس نزد پیامبر رفت و آنچه را دید به او گفت، پس تعبیر کرد که پیامبر به او فرمود که این خوابی است از دستکاری شیطان.[١٢]

يقول جابر بن عبد الله -رضي الله عنه-: (جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إلى النبيِّ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ فَقالَ: يا رَسولَ اللهِ، رَأَيْتُ في المَنَامِ كَأنَّ رَأْسِي ضُرِبَ فَتَدَحْرَجَ فَاشْتَدَدْتُ علَى أَثَرِهِ، فَقالَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ لِلأَعْرَابِيِّ: لا تُحَدِّثِ النَّاسَ بتَلَعُّبِ شیطان در خواب تو را صدا زد و گفت: از پیامبر صلی الله علیه و آله خطبه شنیدم.[١٣]

تفاوت از نظر هدف

رؤیاها اهداف و مقاصد کاملاً متفاوتی با رویاها دارند و در ادامه توضیح داده شده است:[١٤]

  • هدف چشم انداز
  • رؤیت یا برای این است که مؤمن را بشارت دهد از آمدن نیکی ها و لذت ها برای او، یا او را از چیزی بیم دهد; مانند افتادن به گناه، یا تصمیم نادرست، یا هشدار دادن به او، و این بشارت ها یا هشدارها، نشانه هایی از جانب خداوند متعال برای مؤمن است که او را روشن کند و پیام هایی برای هدایت او دارد، و بدین ترتیب، آنها را حمل می کنند. نشانه های نیکویی برای بیننده و انذار از بدی، زیرا انذار از بدی نیکی است، پس بشارت شامل آن شد.[١٥]

  • هدف از رویا
  • خواب از طرف شیطان است تا مؤمن را اندوهگین کند و او را بترساند و او را نگران کند و آرامش روزگارش را بر هم بزند ممکن است چیزهای ترسناک یا ناراحت کننده ای را برای او به تصویر بکشد که در اصل بی اساس است پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم. بر او – فرمود: (وحی سه است: از جمله سرزنش های شیطان برای اندوهگین شدن فرزند آدم..).[١٦]

    تفاوت از نظر ادبیات پرداختن به آن

    آدابی متعددی است که مسلمان بعد از رؤیا یا خواب انجام دهد و هر کدام آداب متفاوتی دارد و شرح آنها به شرح زیر است:

  • آداب بعد از رؤیت: از آداب بعد از رؤیت تشریع می شود:[١٧]
  • شکر و حمد خدا بر آن سنت است، زیرا رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: (اگر یکی از شما خوابی ببیند که دوستش دارد، از جانب خداست، پس خدا را ستایش کند. برای آن و نقل آن).[٤]
  • بشارت گرفتن از آنچه دیده، و نقل آن برای کسی که دوستش دارد و مورد اعتماد است، سنت است.[١٨]
  • گفتن به متخصصان مورد اعتماد، نه به دیگران، زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: (خواب تا زمانی که از آن عبور نکرده باشد، بر مرد پرواز است و اگر از آن عبور کنند، می افتد.[١٩]
  • اینکه صاحب آن بداند که امر تحقق آن در علم غیب باقی می ماند، ممکن است بعد از مدت کوتاهی محقق شود و ممکن است بعد از مدت طولانی محقق شود و ممکن است محقق نشود، پس این در علم باقی می ماند. خدا، و پیامدهای آن همچنان حدس و گمان است.
  • آداب بعد از خواب : صلي الله عليه و آله و سلم فرمود : (اگر چيزي را ديد كه خوشش نمي آيد از شر آن و از شر شيطان به خدا پناه ببرد و به او تف بريزد. زیرا او سه بار تف کرد.[٢٠] بنابراین، پس از دیدن خواب های ناراحت کننده، موارد زیر تجویز می شود:[٢]
  • پناه بردن از شیطان و شرّ آنچه خواب دیده است، سنت است.
  • که بیننده به سمت چپ او تف می کند – تف بدون بزاق – سپس به طرف دیگر می خوابد.
  • وضو و دو رکعت نماز با خدا همراه با دعا در آن است که خداوند بدی را که دیده از بیننده دور می کند.
  • گفتن به کسی ممنوع است.
  • بازبینی کننده

    1. ↑ مسد الحسینی، تقریب محمد بن عبدالوهاب به تفسیر، المدینه المنوره: جامعة الإسلامیة، ص 343. اقتباس.
    2. ↑ AB به روایت بخاری در صحیح البخاری از ابو قتاده الحارث بن ربیعی صفحه یا شماره: 7005 صحیح.
    3. ↑ روایت بخاری در صحیح البخاری از ابو قتاده الحارث بن ربیعی صفحه یا شماره: 6986 صحیح.
    4. ↑ AB به روایت بخاری در صحیح البخاری از ابوسعید خدری صفحه یا شماره: 6985 صحیح.
    5. ↑ [ابن عثيمين]، فتاوای نور فی طریق العثیمین، ص 2. اقتباس.
    6. ↑ روایت بخاری، در صحیح البخاری، از ابوسعید خدری، صفحه یا شماره: 6989، صحیح.
    7. ↑ [التويجري، حمود بن عبد الله]، مکاشفه، ص 48. فعل.
    8. ↑ روایت ترمذی، در سنن ترمذی، از ابوهریره، صفحه یا شماره: 2280، حسن صحیح.
    9. ↑ عبدالکریم الخضیر، تجرید صریح احادیث مسجد صحیح، ص 26. اقتباس.
    10. ↑ «انواع رؤیا و ملاک دلالت بر صدق آنها»، اسلام وب، 1389/10/10، دسترسی در 21/11/2021. عمل کنید
    11. ↑ سهل العتیبی، رؤیا اهل سنت ولجماعه و معاندین، ص 65. اقتباس.
    12. ↑ محمد بن عثیمین، فتاوای نور در طریقت، ص 2. اقتباس.
    13. ↑ روایت مسلم، در صحیح مسلم، جابر بن عبدالله، صفحه یا شماره: 2268، صحیح.
    14. ↑ محمد الحراری، الکوکب الوهاج، شرح صحیح مسلم بن الحجاج (چاپ ۱)، مکه مکرمه: دارالمنهاج، ص ۴۳۰، جزء ۲۲. اقتباس شده.
    15. ↑ ساحل العتیبی، کتاب الآیات للأهل السنه والجماعه و معاندین، صفحه 139. اقتباس.
    16. ↑ روایت البانی، در صحیح الجامع الصغیر و زیاده آن، عوف بن مالک، صفحه یا شماره: 3534، الهدیس صحیح.
    17. ↑ شیخ صلاح نجیب الداق، «آداب الرؤیا و الرؤیا»، العلوکه، دسترسی به ۸ مه ۲۰۲۲. عمل کنید
    18. ↑ گروه مؤلفان، مجله پژوهشهای اسلامی، ص 243. اقتباس.
    19. ↑ روایت ابوداود در سنن ابی داوود از ابورزین العقیلی صفحه یا شماره: 5020 بر او سکوت کرد و در پیام خود به اهل مکه گفت که هر چه بر آن ساکت بود همین است. عادل.
    20. ↑ روایت بخاری در صحیح البخاری از ابوقتاده الحارث بن ربیعی صفحه یا شماره: 7044 صحیح.

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا