تعبیر دعا در خواب

دیدن نماز در خواب

ابن سیرین گوید: استاد ابوسعید رحمه الله می فرماید: اصل اساسی در دیدن نماز در خواب این است که چه در دین و چه در دنیا ستودنی است و حکایت از تحقق فریضه و امر دارد. انجام مأموریت یا ادای دین یا ادای امانت یا اقامه یکی از واجبات خداوند متعال.[١]

نابلسی می گوید: هر که در خواب ببیند در باغی نماز می خواند، از خدای تعالی طلب آمرزش می کند، سوار بر او ترس شدیدی گرفتار می شود و اگر امام در حال سوار شدن با مردم نماز بخواند و آنها در جنگ باشند. پیروز می شود دیدن نماز در خواب در دنیا و در دین ممدوح است و بیانگر به دست آوردن ولایت یا ادای قرض یا جمع آوری امانت یا اقامه وجوب است مردم و آبروی او برای فرزندان و دوستانش را گرامی می دارد پس شرفیاب می شود. ، و داوطلب شدن نشان دهنده جوانمردی و زوال نگرانی است.[٢]

ابن سیرین گوید: و اگر خواب ببیند که بدون عذر نشسته نماز می خواند، عملش قبول نمی شود، و اگر در خواب ببیند که در باغی نماز می خواند، از خداوند طلب آمرزش می کند و اگر در خواب ببیند که در باغی است. نماز خواندن در زمین زراعتی، خداوند بدهی او را از آن ادا کرده است، و اگر در خواب ببیند که در قتلگاه غسالخانه نماز می خواند، بیانگر فسادی است که انجام می دهد.[١]

ابن شاهین گوید: هر که در خواب ببیند که به سوی مشرق نماز می خواند، اگر بیننده به نیکی معروف باشد، حج می کند و اگر غیر از این باشد، به اهل ذمّه متمایل می شود، شمال قبله را برگرداند. ، زیرا اسلام را پشت سر خود رد کرد به خاطر فرموده خداوند متعال: (پس آن را پشت سر گذاشتند).[٣] و ممکن است از زنی بخواهد که پشت سر اوست یا او را از دیگری منحرف کند و گفته شد که اگر بیننده از اهل دین و صالح باشد توبه شود و از هوای نفس پیروی کرد و هر که آن را دید. نمازش وقتش را از دست داده و جا و مکان نمی یابد که در آن نماز بخواند که حکایت از امری دشوار دارد و گفته شد که محال است در امر دنیا و آخرت چیزی بخواهد.[٤]

ابن غنم می گوید: نماز در خواب به همان اندازه که او دعا کرد، دعاست، زیرا او به درگاه خدا مناجات می کند و او را می خواند.[٥] و هر کس در خواب ببیند که در جهتی نماز می خواند، برای مسافرت یا دیدار دوستی به آن سمت رجوع می کند.[٦] و اگر فاسقى در خواب ببيند كه به سوى غير قبله نماز مى خواند، در اشتباه است، حجش تمام مى شود چون قبله را پشت سر گذاشته، و اگر فاسق باشد نزد همسرش مى آيد. در پشت اوست و گفته شد: هر کس نماز را به غیر از قبله بخواند و پشت کند، بزرگ بیاید یا به فاسق قسم بخورد و هر کس نماز یا روزه ای را ترک کند و آب نیابد، برایش سخت است، گویا مردم را به نماز امر می کند در حالی که زیاد نماز می خواند، زیرا روزی خوبی به دست می آورد، به خاطر فرموده خداوند متعال: (وَأَمْرُوا الْعَیْلِکَ بِالصَّلاةِ وَالْصَابِرُوا).[٧] و هر که مست نماز بخواند گواه دروغین است.[٨]

تعبیر دعا در خواب بر حسب انواع آن

دیدن نمازهای واجب در خواب

ابن سیرین گوید: و اگر در خواب ببیند که نماز واجب ظهر را در روز روشن می خواند، در امری وساطت می کند که به طهارت آن روز عزت وصیت می کند، جز کمترین آن باقی می ماند و اگر ببیند که نماز ظهر را در وقت نماز عصر می خواند، بدهی خود را می پردازد و اگر ببیند که یکی از دو نماز بر او قطع شده است، نصف یا نصف آن را می پردازد. مهریه، به خاطر فرموده حق تعالی: (فَأَنْصِفُ مِنْ أَمْرُونَ).[٩] و اگر در خواب ببیند که نماز مغرب را می‌خواند، به آنچه از امور خانواده نیاز دارد، انجام می‌دهد و اگر ببیند که نماز عصر می‌خواند، با خانواده‌اش با آنچه دلشان را شاد می‌کند رفتار می‌کند. و روحشان به او آرام می گیرد و اگر ببیند که نماز واجب سحر را به جا می آورد امری را شروع می کند که به سبب اصلاح مستمری و مستمری خانواده اش است، دید که نماز ظهر را می خواند. عصر، یا عطامه دو رکعت، پس در سفر است.[١]

ابن شاهین می گوید: و هر که ببیند نماز ظهر را می خواند، طهارت وقت و رسیدن به رغبت و ازدیاد خیر است، خداوند متعال در دنیا و آخرت به خاطر فرموده خداوند متعال: و چون نماز تمام شد در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا طلب کنید).[١٠] و هر که در خواب ببیند که نماز عصر را می خواند در خواب است ولی بعد از مشقت و گریه چون خدای تعالی می فرماید: (و در شام نزد پدرشان گریه کردند).[١١] و هر کس در خواب ببیند که نماز صبح را می خواند، کسب مال و کسب حلال است.[١٢] و شرط در آنچه گفتیم این است که هر نماز را در وقتش بخواند.[٤]

دیدن سنت ها در خواب

ابن شاهین می‌گوید: سنّت بر پاکیزگی و شکیبایی بر آنچه کراهت دارد و شهرت نیکو و شفقت بر آنچه خدای متعال آفریده است.[٤] ابن سیرین می‌گوید: سنت دلالت بر پاکی صاحبش و شکیبایی او بر مصیبت و پیدایش نام نیکو برای او دارد، به سبب فرموده خداوند متعال: (إِنَّکُمْ فِی رَسُولُ اللَّهِ مَثَلَکُمْ).[١٣] و حیف از خلقت خداوند متعال و اینکه اهل بیت خود و زیر دستان خود را گرامی می دارد و با آنان بیش از آنچه نیاز دارد رفتار می کند و در خوراک و پوشاک بر او واجب است و در امور دوستان خود کوشش می کند تا او وارث شرافت است و اختیاری مستلزم کمال جوانمردی و رفع نگرانی است.[١].

و اما ابن غنم رؤیت نماز سنت در خواب را این گونه بیان می کند: دعای باران درخواست فرزند است، زیرا آب از آسمان است و زمین بیرون می آید و گیاهان بیرون می آیند. برای وفات عالم و شاید این نشان دهنده خشکسالی باشد، اگر کسوف قطع شود آنچه در مورد فرج ذکر کردیم برطرف می شود.[١٤]

نابلسی گوید: و هر کس ببیند که با مردم نماز تراویح می‌خواند، با اهلش مهربانی می‌کند، خلوتشان برطرف می‌شود و سینه‌هایشان آرام می‌گیرد، و دعای باران در خواب، بیانگر ترس و بخل و گرانی و گرانی است. رکود زندگی و حکایت از حادثه ای در آن مکان از جانب حاکم یا سلطانی دارد و دعای کسوف برای خورشید و ماه گرفتگی نشان دهنده کوشش در ایجاد آرامش برای کسی است که خورشید به او دلالت می کند. ماه و این ممکن است دلالت بر توبه گناهکار و تبدیل کافر یا مرگ عالم داشته باشد و هر که ببیند نافله یا اختیاری می‌خواند، دلالت بر حسن دین و التزام به سنت دارد. و یا اینکه در حال انجام امر اخروی است و دعای نافله بیانگر خواستگاری و نزدیکی به دل افراد با خدمت یا پول است.[١٥] و اگر با اختيار خداى تعالى را بخواند و فقير بود، ثروتمند مى‏شود و خير مى‏يابد، يا به خداى تعالى تقرب مى‏يابد، و چه بسا گروهى در ميان مردم به سبب پراكندگى هوس‏ها، و دعاى غايب در يك خواب فصول را نشان می دهد.[٢]

نماز جماعت در خواب

ابن سیرین می‌گوید: و اگر ببیند که نماز را دسته‌جمعی با صف‌های راست می‌خواند، تسبیح و تسبیح زیاد می‌کنند، به خاطر فرموده خداوند متعال: «وَإِنَّا أَنْنَا الْمَطَهِرُونَ وَ أَنْنَا الْمُسْبَحِینَ» وگرنه. میان مردم به وساطت و آشتی می‌رسد، و هر که ببیند نماز را با مردم تمام کرده، ولایتش کامل است، مردم او را امام می‌کردند که ارث می‌برد، به خاطر فرموده خداوند متعال: و آنها را امامان قرار دادیم و آنها را وارثان قرار دادیم.[١٦] و اگر در خواب ببیند که برای مردم مادر است و خواندن نمی‌داند، چیزی می‌خواهد که آن را نمی‌یابد، و اگر ببیند که با قومی بر پشت بام نماز می‌خواند، نیکو می‌کند. به مردم و در نتیجه از نظر واجب یا صدقه از شهرت خوبی برخوردار است.[١]

ابن شاهین گوید: و هر کس ببیند که ایستاده نماز می خواند در حالی که مردم پشت سر او نشسته نماز می خوانند، از امری پیروی می کند که منسوبان به آن امر حمایت نمی کنند، در میان مردم و اگر اهلیت داشته باشد. قاضی آن را تصاحب می کند و هر که ببیند با مردم نافله نماز می خواند ضمانت می کند که ضرری به او نمی رساند و گفته شد هر که در خواب ببیند امام شده است به خاطر این ارث می برد. قول حق تعالی: (وَ یَجْعَلْناهُمْ أَمْمَاً وَا یَجْعَلْهُمْ هُوَهُمْ وارث) و ابن غنام می گوید: و هر که ببیند امامی می خواند در حالی که با مردمی که پشت سر او ایستاده اند نشسته است، زیرا اگر والی باشد. در حال ضعیف است و اگر امام جماعت مسجد باشد در امور مسجد ضعیف است.[١٧]

تعبیر دیدن مطلب مربوط به نماز در خواب

دیدن سجده در خواب

ابن شاهین می گوید: و هر که در خواب ببیند که برای خدای متعال سجده می کند، شکر خدا و عمر طولانی برای اوست و خواب سجده نیز پنج وجه دارد: رسیدن به مقصود، نصرت، نصرت و اطاعت از. امر خدا، زیرا خداوند متعال می فرماید: (یا ایها الذین آمنوا زانووا و سجده و عبادکم).[١٨] و گفته شد که دعای میت دعای مستجاب است و گفته شد که شفاعت قبول است و گفته شد که دعا از نظر جمله در هر موردی در دین و دنیا ستودنی است. و دلالت بر تحقق امامت، وصول به امید، وصول به ولایت، ادای قرض، ادای امانت، یا اقامه واجبات خداوند متعال دارد.[٤]و ابن سیرین گوید: و اگر در خواب ببیند که بر کوهی برای خدای متعال سجده می کند، مردی شکست ناپذیر را پیروز می کند.[١]

دیدن زانو زدن در خواب

ابن شاهین گوید: و هر که ببیند رکوع و سجده کرد و سجده نکرد، از توبه دور است و چه بسا عمرش کوتاه است، پس در توبه بشتابد.[٤] ابن سیرین می گوید: و اگر ببیند که به نماز ایستاده و تا وقت آن زانو نمی زند، زکات واجب را نگه می دارد و نمی دهد و اگر در نمازشان کم یا زیاد یا کم ببیند. حالش تغییر کند و از طرف دزدان دچار فقر و بلا شود، اگر ایستاده با آنها نشسته نماز بخواند، در حق آنها کوتاهی نمی کند و آنها در حق او کوتاهی می کنند. بینایی نشان می دهد که او مراقب مردمی بیمار است که دچار غرق شدن، دزدی لباس یا کمبود شده اند.[١]

دعای بعد از نماز در خواب

ابن سیرین گوید: و اگر ببیند که دعای خیر می کند، نماز واجب می خواند.[١٩] اگر در تاریکی ها پروردگارش را بخواند، به خاطر فرموده خداوند متعال: (و در تاریکی ها ندا داد) از اندوه نجات می یابد.[٢٠] و دعاى نيكو دليل دين نيكو است و قنوت دليل بر اطاعت است و مكرر ذكر خداى تعالى دليل بر پيروزى است، زيرا خداى تعالى مى فرمايد: (وَ يَذْكُرُوا اللَّهِ كَثَلَ وَالْتَعْرُونُمْ بَعْلَهُمْ ظلَمُونَ).[٢١] و هر کس ببیند که از خداوند متعال برای روزی حلال و فرزندی طلب آمرزش می کند، به خاطر فرموده خداوند متعال:[٢٢] و اگر ببیند که نمازش تمام شد و با رو به قبله استغفار کرد دعایش مستجاب می شود و اگر صورتش به سمت قبله نباشد گناه می کند و از آن می میرد. . ,[٢٣] و اگر زنی را ببیند که گویا برای گناه تو از او استغفار می کنند، در حکایت زلیخا متهم به گناه و فجور است و اگر ببیند سبحان الله می گوید او را راحت کن. از نگرانی هایش از جایی که به حساب نمی آید، و اگر ببیند که تسبیح او را فراموش کرده است، به حبس یا مضطرب می شود، به خاطر فرموده حق تعالی:[٢٤] و اگر ببیند که گویا خدایی جز خدا نیست، از اندوهی که در آن است آسودگی می‌یابد و مُهر شهادت می‌دهد و اگر ببیند که به خدا تکبر می‌ورزد، نزد او می‌آید و می‌بخشد. پیروزی بر مخالفان او و اگر ببیند که شکرگزار خداست نور و هدایت در دینش می‌یابد و هر که ببیند شکر خدای متعال را می‌کند قوت و فزونی یافت، هر چند صاحب این رؤیا فرماندار و حاکم شهری بود که خداوند متعال در آن سکونت داشت:[٢٥] و گويند كسى كه ديد شكر خدا را به خاطر ولادت پسر مى‏گويد، به خاطر فرموده حق تعالى: (الحمد للّه الذى عطا فى پيرى من اسماعيل).[٢٦] .[١]

بازبینی کننده

  1. ^ a b c c c h d محمد بن سیرین، «الصلاه و ارکان آن»، معجم تعبیر خواب ابن سیرین.
  2. ↑ اب عبدالغنی بن اسماعیل بن عبدالغنی النابلسی، «حرف س»، معجم تعبیر خواب النابلسی.
  3. ↑ سوره آل عمران، آیه 187.
  4. خلیل بن شاهین الظهری، رؤیت دعا، تعبیر خواب ابن شاهین.
  5. ↑ سوره بقره، آیه ۲۳۷.
  6. ↑ سوره بقره، آیه 115.
  7. ↑ سوره طه، آیه 132.
  8. ↑ ابراهیم بن یحیی بن غنام، بیان وحی (نسخه خطی)، اردن: تصویر خطی – کتابخانه دانشگاه اردن، ص 178-180.
  9. ↑ سوره بقره، آیه ۲۳۷.
  10. ↑ سوره جمعه، آیه ۱۰.
  11. ↑ سوره یوسف، آیه: ۱۶.
  12. ↑ سوره هود، آیه 81.
  13. ↑ سوره احزاب، آیه 21.
  14. ↑ ابراهیم بن یحیی بن غنام، بیان وحی (نسخه خطی)، اردن: تصویر خطی – کتابخانه دانشگاه اردن، ص 179-180.
  15. ↑ سوره انبیاء، آیه ۷۲.
  16. ↑ سوره قصص، آیه: ۵.
  17. ↑ ابراهیم بن یحیی بن غنام، بیان البین (نسخه خطی)، اردن: تصویر خطی – کتابخانه دانشگاه اردن، ص ۱۸۰.
  18. ↑ سوره حج، آیه 77.
  19. ↑ سوره مریم، آیه: 3.
  20. ↑ سوره انبیاء، آیه 87.
  21. ↑ سوره شعراء، آیه 227.
  22. ↑ سوره نوح، آیه: 10.
  23. ↑ سوره منافقون، آیه: 5.
  24. ↑ سوره صافات، آیه 143.
  25. ↑ سوره سبا، آیه ۱۵.
  26. ↑ سوره ابراهیم، ​​آیه 39.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا