تعریف تعبیر خواب

تعریف تعبیر خواب

تعریف تعبیر خواب

قبل از تعریف تعبیر خواب، باید بین چند اصطلاح تفاوت قائل شویم، یعنی:

تفسیر نشانه ها و الهام گرفتن از معانی از واژگان، حوادث و حقایق است که مشمول معیارهای تفسیری سختگیرانه ای نیست که در آن مفسر حق عدول از الزامات دلالت های زبانی را ندارد و تحت سلطه جنبه ای از الهام که به قوای ذهنی یا نیروی معنوی متمایز بستگی دارد.[١]

متخصص در تفسیر رؤیت که عبارت است از گذر از ظاهر آن به باطن آن و خاص تر از تفسیر است، زیرا در آن و در غیر آن تفسیر گفته می شود.[٢]

شفاف سازی و بیان روشن معانی واژگان، و مفسر تابع کنترل های زبانی است، به طوری که مترجم مجبور نیست از چارچوب اهمیت زبانی عدول کند.[٣]

آنچه را که انسان در خواب می بیند و بدی یا چیز زشتی می بیند بر او چیره می شود و از شیطان است.[٤]

آنچه را که انسان در خواب می بیند و آنچه از خیر و خوبی می بیند بر او مسلط است و آن از جانب خداوند – تعالی – است.[٤]

با توجه به مطالب گفته شده، خواب را می توان چنین تعبیر کرد: چیزی که بیانگر به اندازه فهم خود یا با تمرین به دست می آورد و آن دو قسمت است:[٥]

  • یکی از آنها; آشکار کردن اغلب آنچه که رویا مستلزم آن چیزی است که روح خواسته و تمایل دارد، با تأثیرات ضمیر ناخودآگاه و شرایط بدن مانند خستگی، فشار و سیری.
  • و دومی; تلاش برای عبور از بینش درونی اگر معتبر باشد، زیرا ممکن است نوعی بیان غیب باشد و جزء نبوت باشد.
  • پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: (رویاها سه است: در میان آنها هجوی شیطان است که فرزند آدم را اندوهگین می کند، و از آن جمله است که انسان وقتی بیدار است و او را در خواب می بیند نگران است، و در میان آنها یکی از چهل و شش نفر است. بخش هایی از نبوت).[٦] خالدی رؤیا را چنین تعریف کرده است: عبارت است از بازگشت تصویر ظاهری و رؤیایی آن به واقعیت مادی واقعی و بازگشت آن به واقعیت و نتیجه آن به غایت حسی و بیان اطلاق آن بر واقعیت و ذکر. سرنوشت و سرنوشت آن[٧]

    کنترل های تعبیر خواب

    بی شک تعبیر خواب یک علم اجتهادی است که قطعی نیست و علاوه بر هوش و ذکاوت، انعطاف می طلبد و احکام و کنترل هایی دارد از جمله:[٨]

  • تعبیر بر بار خوب بودن.
  • ذکر عواملی که او را از آسیب مورد انتظار خارج می کند.
  • در مورد بیننده و زمان و مکان او نگاه کند.
  • یقین به اینکه تفسیر علم فرضی است نه یقینی.
  • بداند که رویاهای او ممکن است مال او باشد.
  • انتظار اینکه خواب ممکن است برعکس تعبیر شود.
  • مصداق آن تعبیر کسى است که دید بر چراغى اذان مى‏گوید. ممکن است به خاطر فرموده حضرت عالی از او توقع حج شود: (و مردم را به حج دعوت کن)،[٩] و هر کس در خواب ببیند که در کاروانی اذان داده است، به خاطر قول او – تعالی :: (سپس منادى اذان داد اى ماشين! همانا تو دزد هستى)،[١٠] و هر کس در بیابان یا اردوگاهی اذان دهد، به خاطر قول او جاسوس است. (پس اگر توبه کنند و نماز را برپا دارند).[١١]

    مهمترین کتاب های تعبیر خواب

  • تعبیر خواب بزرگ ابوسعد واعظ.
  • منتخب گفتار در تعبیر خواب محمد بن سیرین البصری.
  • معطر الانام فی بیان خواب عبدالغنی النابلسی.
  • نشانه ها در عبارت شناسی ابن شاهین.
  • البدر المنیر فی علم البیان و شرح آن امام شهاب العبر حنبلی.
  • بازبینی کننده

    1. ↑ محمد فاروق النبهان، درآمدی بر علوم قرآن کریم، صفحه ۷۱.
    2. ↑ زین الدین محمد، به نام عبدالرئوف بن تاج العارفین بن علی بن زین العابدین الحدادی، سپس المناوی القاهری، دستگیری بر مأموریت های تعاریف، ص99.
    3. ↑ محمد فاروق النبهان، درآمدی بر علوم قرآن کریم، صفحه ۷۱.
    4. ↑ اب ابوهلال الحسن بن عبدالله بن ساحل بن سعید بن یحیی بن مهران العسکری، معجم فرق اللغه، ص ۱۹۸.
    5. ↑ محمد محمود حجازی، تفسیر روشن، ص 161. اقتباس.
    6. ↑ روایت البانی، در صحیح الجامع الصغیر و زیاده آن، عوف بن مالک، صفحه یا شماره: 3534، الهدیس صحیح.
    7. ↑ صلاح عبدالفتاح الخالدی، تفسیر و تفسیر فی القرآن، ص ۴۹.
    8. ↑ احمد قشوع (۱۴۳۵ق)، تأملاتی در بینش یوسف علیه السلام (چاپ اول)، ص ۱۶۳.
    9. ↑ سوره حج، آیه 27
    10. ↑ سوره یوسف، آیه 70
    11. ↑ سوره توبه، آیه 5:

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا