تعریف تعبیر خواب
تعریف تعبیر خواب
قبل از تعریف تعبیر خواب، باید بین چند اصطلاح تفاوت قائل شویم، یعنی:
تفسیر نشانه ها و الهام گرفتن از معانی از واژگان، حوادث و حقایق است که مشمول معیارهای تفسیری سختگیرانه ای نیست که در آن مفسر حق عدول از الزامات دلالت های زبانی را ندارد و تحت سلطه جنبه ای از الهام که به قوای ذهنی یا نیروی معنوی متمایز بستگی دارد.[١]
متخصص در تفسیر رؤیت که عبارت است از گذر از ظاهر آن به باطن آن و خاص تر از تفسیر است، زیرا در آن و در غیر آن تفسیر گفته می شود.[٢]
شفاف سازی و بیان روشن معانی واژگان، و مفسر تابع کنترل های زبانی است، به طوری که مترجم مجبور نیست از چارچوب اهمیت زبانی عدول کند.[٣]
آنچه را که انسان در خواب می بیند و بدی یا چیز زشتی می بیند بر او چیره می شود و از شیطان است.[٤]
آنچه را که انسان در خواب می بیند و آنچه از خیر و خوبی می بیند بر او مسلط است و آن از جانب خداوند – تعالی – است.[٤]
با توجه به مطالب گفته شده، خواب را می توان چنین تعبیر کرد: چیزی که بیانگر به اندازه فهم خود یا با تمرین به دست می آورد و آن دو قسمت است:[٥]
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: (رویاها سه است: در میان آنها هجوی شیطان است که فرزند آدم را اندوهگین می کند، و از آن جمله است که انسان وقتی بیدار است و او را در خواب می بیند نگران است، و در میان آنها یکی از چهل و شش نفر است. بخش هایی از نبوت).[٦] خالدی رؤیا را چنین تعریف کرده است: عبارت است از بازگشت تصویر ظاهری و رؤیایی آن به واقعیت مادی واقعی و بازگشت آن به واقعیت و نتیجه آن به غایت حسی و بیان اطلاق آن بر واقعیت و ذکر. سرنوشت و سرنوشت آن[٧]
کنترل های تعبیر خواب
بی شک تعبیر خواب یک علم اجتهادی است که قطعی نیست و علاوه بر هوش و ذکاوت، انعطاف می طلبد و احکام و کنترل هایی دارد از جمله:[٨]
مصداق آن تعبیر کسى است که دید بر چراغى اذان مىگوید. ممکن است به خاطر فرموده حضرت عالی از او توقع حج شود: (و مردم را به حج دعوت کن)،[٩] و هر کس در خواب ببیند که در کاروانی اذان داده است، به خاطر قول او – تعالی :: (سپس منادى اذان داد اى ماشين! همانا تو دزد هستى)،[١٠] و هر کس در بیابان یا اردوگاهی اذان دهد، به خاطر قول او جاسوس است. (پس اگر توبه کنند و نماز را برپا دارند).[١١]
مهمترین کتاب های تعبیر خواب
بازبینی کننده
- ↑ محمد فاروق النبهان، درآمدی بر علوم قرآن کریم، صفحه ۷۱.
- ↑ زین الدین محمد، به نام عبدالرئوف بن تاج العارفین بن علی بن زین العابدین الحدادی، سپس المناوی القاهری، دستگیری بر مأموریت های تعاریف، ص99.
- ↑ محمد فاروق النبهان، درآمدی بر علوم قرآن کریم، صفحه ۷۱.
- ↑ اب ابوهلال الحسن بن عبدالله بن ساحل بن سعید بن یحیی بن مهران العسکری، معجم فرق اللغه، ص ۱۹۸.
- ↑ محمد محمود حجازی، تفسیر روشن، ص 161. اقتباس.
- ↑ روایت البانی، در صحیح الجامع الصغیر و زیاده آن، عوف بن مالک، صفحه یا شماره: 3534، الهدیس صحیح.
- ↑ صلاح عبدالفتاح الخالدی، تفسیر و تفسیر فی القرآن، ص ۴۹.
- ↑ احمد قشوع (۱۴۳۵ق)، تأملاتی در بینش یوسف علیه السلام (چاپ اول)، ص ۱۶۳.
- ↑ سوره حج، آیه 27
- ↑ سوره یوسف، آیه 70
- ↑ سوره توبه، آیه 5: