تعبیر خواب سیر
تعبیر ابن سیرین سیر و پیاز در خواب
و پیازها در میان آنان کسانى بودند که از قول حق تعالى و پیازشان کراهت داشتند و برخى از آنان گفتند که دلالت بر ظاهر پنهان دارد و نیز همه حبوبات دیگر بوئى و بعضى گفتند که پول و پوست کندن پیاز دلالت بر چاپلوسی مرد است و سیر ثنای زشت است و گفته شد مال حرام است و پخته خوردن آن بیانگر توبه از نافرمانی است، نزد ابوهریره آمد و گفت: دیدم که رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد نشسته بود و مردم وارد می شدند و به او سلام می کردند.[١]
تعبیر سیر و پیاز نابلسی در خواب
سیر در خواب مال حرام و گفتار زشت است و صاحب آن بدی را جایگزین خیر می کند و می گفتند سیر و پیاز غم است.[٢]
پیاز در خواب برای کسی که پیاز را بخورد نشانه بدی است پس هر که ببیند پیاز خورد و مریض شد می میرد و سبزه آن حاکی از منفعت با سختی است و زیاد آن دلالت بر تندرستى با اندوه و فراق و كینه اهل بیت را در پی دارد و آنچه را كه پوست كنده و از آن جدا كنند نشان دهنده ضرر است و آن از جهت كنجكاوى است اگر مریض كمى پیاز بخورد. در خواب دلالت بر مرگ او دارد و هر که ببیند پیاز پوست می کند چاپلوسی مردی می کند و پیاز پول است و به مسافر سلامتی و ایمن از سفر را دلالت می کند.[٢]
تعبیر ابن شاهین سیر و پیاز در خواب
أمّا الثوم فَإِنَّهُ يؤول بالذم الْقَبِيح وَقيل إنّه مَال حرَام وَأكله مطبوخا يدل على التَّوْبَة وَقَالَ الْكرْمَانِي الثوم يؤول بالغيبة وَإِن كَانَ صَاحب الرُّؤْيَا صَالحا فيعبر بِالْخَيرِ وَقَالَ جَابر المغربي الثوم يدل على الْحزن وَالْغَم والبكاء وَإِن رأى أَنه أكله فَيكون مضرته أخف وَأما البصل فَيؤول بِالْمَالِ الْحَرَام وَكَلَام قَبِيح و اگر صاحب خواب عادل باشد تعبیر به خیر و دین می شود و اگر صحیح نباشد دلالت بر جمع آوری مال حرام دارد.[٣]
وَمن رأى أَنه يَأْكُل مِنْهُ مطبوخا فَإِن عَاقِبَة أمره تؤول إِلَى التَّوْبَة وَقَالَ أَبُو سعيد الْوَاعِظ البصل مُخْتَلف فِيهِ فَيدل على أَشْيَاء تخفى وَرُبمَا كَانَ أمرا مَكْرُوها لقَوْله تَعَالَى: (أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ)[٤] شايد پول بوده و لايه برداري پيازها حاكي از ديده شدن پيازها است و او به دنبال چيزي است كه وصيت ستايش زشتي به او بدهد.[٣]
تعبیر ابن غنم سیر و پیاز در خواب
الثوم فِي الرُّؤْيَا مَال حرَام وَقيل هُوَ كَلَام قَبِيح وَصَاحب الثوم يُبدل الْخَيْر بِالشَّرِّ وَأكل الثوم فِي الْمَنَام رُجُوع عَن فحشاء وَمن قلع ثوما أَو بصلا تضرر من أَقَاربه وَإِنَّمَا كَانَ الضَّرَر من جِهَة الْأَقَارِب لِأَنَّهُ يُغير طعم الْفَم والفم بَيت الْقرَابَات وَمن الرُّؤْيَا المعبرة حِكَايَة أَتَى رجل إِلَى أبي هُرَيْرَة رَضِي الله عَنهُ فَقَالَ: رَأَيْت رَسُول الله جَالِسا فِي الْمَسْجِد وَالنَّاس يدْخلُونَ ويسلمون عَلَيْهِ فَجئْت لأدخل الْمَسْجِد فَإِذا رجال مَعَهم السِّيَاط فمنعوني الدُّخُول فَقلت دَعونِي أَدخل على رَسُول الله فَقَالُوا: إِنَّك أكلت ثوما فطردوني فَقَالَ أَبُو هُرَيْرَة: هَذَا مَال خَبِيث. [٥]
البصل فِي الْمَنَام دَلِيل شَرّ لمن أكله فَمن رأى كَأَنَّهُ يَأْكُل بصلا وَكَانَ مَرِيضا فَإِنَّهُ يَمُوت لِأَن من يَأْكُل بصلا تَدْمَع عَيْنَيْهِ وَمن يَمُوت تَدْمَع عَيْنَيْهِ عِنْد خُرُوج الرّيح والأخضر مِنْهُ يدل على ريح مَعَ كد وَالْكثير مِنْهُ يدل على صِحَة جسم مَعَ حزن وفراق وَمن رأى كَأَنَّهُ يقشر بصلا او یک مرد را چاپلوسی می کند.[٥]
بازبینی کننده
- ↑ محمد بن سیرین (۱۹۴۰)، منتخب کلام فی تعبیر الخواب، .: کتابخانه و چاپ مصطفی البی الحلبی و فرزندانش، ص ۲۳۳-۲۳۴، جزء ۲.
- ↑ اب عبد الغنی بن اسماعیل النابلسی، معطر الناس فی بیان الخواب، بیروت: دارالفکر، ص 37،55.
- ↑ اب خلیل بن شاهین، اشارات فی الفاظ، بیروت: دارالفکر، صفحه ۷۴۶.
- ↑ سوره بقره، آیه 61.
- ↑ AB یحیی بن غنام، بیان البین (نسخه خطی)، کتابخانه دانشگاه اردن: تصویر خطی، ص 33،47.