اتفاقاتی که در هنگام خواب می افتد

وقتی باید در یک ساعت مشخص بخوابیم و مشخص شود که این زمان بیولوژیکی است و به انتخاب ما نیست، یکی از اشتباهات رایج این است که فرد ساعتی را که می خواهد بخوابد انتخاب می کند، ممکن است گاهی اوقات موفق به رسیدن به آن شود. نتیجه مطلوب است، اما اگر به اتفاقاتی که در طول خواب می افتد نگاه کنیم، متوجه می شویم که خوابیدن یک موضوع معمولی نیست و تنها با بستن چشم ها به پایان نمی رسد. زندگی آغاز می شود و آنچه بیولوژیکی و فیزیکی است ممکن است در آن ترکیب شود.

در دهه بیست قرن گذشته دانشمند آلمانی هانس برگر به اصطلاح امواج مغزی را کشف کرد و این آغاز تحقیقاتی بود که بر روی مغز خواب انجام شد و فعالیت آن را در طول دوره خواب تایید کرد، علاوه بر این که این امواج پایدار نبودند. بلکه متغیر است (نمودار را ببینید)، که به این نتیجه رسید که دوره‌هایی از فعالیت و بی‌حالی وجود دارد، و در طول دوره‌ای که فرد در خواب است، خواب پایدار نیست، بلکه ناهموار و نامتجانس است، همانطور که بین نور و خواب عمیق و سایر دوره هایی که به بیدار شدن نزدیکتر هستند و این دوره ها را چرخه خواب می نامند. از بین مراحل یا لایه ها، مدت زمان هر چرخه خواب حدود 90 دقیقه است که بین چرخه و چرخه جدا می شود، یک دوره بینابینی.

این چیزی است که چرخه خواب از آن تشکیل شده است

چرخه خواب به دو بخش یا دو مرحله تقسیم می شود:

1 – حرکت آهسته چشم مرحله خواب غیر REM(حرکت غیر سریع چشم)

این مرحله یا بخش شامل چهار لایه یا فاز (فاز 1، 2، 3 و 4) است و حدود 80 درصد از دوره چرخه را به شرح زیر تقسیم می کند: 50 درصد در فاز دوم و 30 درصد در فازها (1. 3،4)

2 – حرکت سریع چشم مرحله خواب یا به اختصار نامیده می شود REM (حرکت سریع چشم)

به طوری که چشم در همه جهات حرکت می کند و در مرحله اول این اتفاق نمی افتد این مرحله حدود 20 درصد از مدت جلسه را می گیرد.

ویژگی های مرحله اول حرکت آهسته چشم خواب N-REM

این مرحله با کاهش فعالیت فیزیولوژیکی بدن مانند کاهش تعداد تنفس، فشار خون و ضربان قلب مشخص می شود.در این دوره بدن برای ترمیم بافت های آسیب دیده، تقویت سیستم ایمنی و عضله سازی فعالیت می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، این مرحله شامل 4 مرحله به شرح زیر است:

  • مرحله اول خواب حرکت آهسته چشم (N-REM).

  • ممکن است آن را دوره خواب آلودگی نامید که در حال ورود به خواب است و حرکت چشم بسیار کند است و برخی افراد ممکن است متوجه اسپاسم و اسپاسم عضلانی شوند.

  • مرحله دوم خواب حرکت آهسته چشم (N-REM).

  • در آن خواب سبک اتفاق می افتد و آرامش عضلانی با ضربان قلب و دمای بدن پایین مشاهده می شود و زمان حرکت چشم نیز ذکر شده است.

  • فاز سوم و چهارم خواب حرکت آهسته چشم (N-REM).

  • مرحله خواب عمیق است و در این دوران بیدار کردن فرد خواب به سختی انجام می شود و در صورت بیدار شدن ممکن است دقایقی حالت عدم تعادل یا تمرکز داشته باشد.

    این دو مرحله از نظر به خواب رفتن متمایزترین مرحله به حساب می آیند، به این ترتیب که بدن کاملاً حرکت خود را از دست می دهد، کاملاً استراحت می کند، حرکت چشم ها کاملاً متوقف می شود و ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون و تنفس کاهش می یابد.

    ویژگی ها یا ویژگی های مرحله دوم خواب با حرکات سریع چشم خواب REM

    این مرحله را مرحله رویاها نیز می نامند که اکثر خواب هایی که فرد خواب می بیند در این دوره اتفاق می افتد و همچنین با افزایش ضربان قلب همراه با فلج کامل دست ها و پاها و تنفس سریع مشخص می شود، در حالی که مهمترین چیز این است که این مرحله را متمایز می کند حرکت سریع چشم به طوری که در همه جهات حرکت می کند و فشار خون بالا و این همه با نعوظ در مردان همراه است و این مرحله بعد از حدود 90 دقیقه خواب می آید.

    توالی صحنه من N-REMو خواب REM با پایان یافتن، یک چرخه خواب هر 90 دقیقه شروع می شود و هر چه مدت خواب طولانی تر باشد، مدت خواب عمیق کوتاه تر و مدت مرحله دوم طولانی تر است.

    هدف از دانستن آنچه در طول خواب اتفاق می افتد این است که اگر از فرصت شروع خواب در ابتدای چرخه استفاده نکنیم، ممکن است یک ساعت و نیم یا دو ساعت برای شروع یک چرخه دیگر صبر کنیم و این زمانی که ما در برابر خواب مقاومت می کنیم چه اتفاقی می افتد، زیرا پس از مدتی میل به خوابیدن تا پاسی از شب را از دست می دهیم.

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا