خیال پردازی به چه معناست؟

رویاپردازی

دکتر مریان، متخصص مغز و اعصاب، رویاپردازی را به عنوان کار سختی که در طول روز و در بیداری رخ می دهد، تعریف می کند و عملکردهای مهمی را از طریق توانایی به یاد آوردن گذشته و تصور آینده در یک سری ایده های پیچیده که در بافت های داخلی ایجاد می شود، انجام می دهد. از مغز، و این ایده ها در نتیجه تغییر اطلاعات ورودی به مسیرهای عصبی در بدن انسان تغییر می کنند.[١] مطالعات نشان می دهد که تقریباً 96 درصد از بزرگسالان حداقل یک مورد هذیان روزانه دارند که ناشی از نوساناتی است که در ذهن ایجاد می شود. به تغییر توجه از دنیای بیرون به توهمات درونی.[٢]

رویاهای روز چگونه شکل می گیرند؟

رویاپردازی پیوندهای قوی با شبکه پیش‌فرض در مغز دارد، جایی که این شبکه بخش‌هایی از قشر پیشانی مغز را با بسیاری از بخش‌های دیگر قشر مغز متصل می‌کند و فعالیت این شبکه در تولید تحریک است که به آن تحریک تفکر مستقل می‌گویند. و بنابراین افکار محرک مستقل توهم یا به اصطلاح رویاهای روز را تشکیل می دهند.[٢]

مزایای رویاپردازی

رویاپردازی فواید زیادی دارد، از جمله موارد زیر:[١]

  • استراحت دادن به مغز، جایی که خیال پردازی به مغز کمک می کند تا فرصتی برای استراحت داشته باشد، زیرا مغز شامل دو سیستم اصلی است: بخش تحلیلی برای تصمیم گیری و بخش دلسوز، و بنابراین خیال پردازی باعث تعادل کار بین این دو بخش می شود.
  • خلاقیت را افزایش دهید، زیرا رویاپردازی نقش مهمی در افزایش خلاقیت برخی افراد دارد. این به این دلیل است که رویاپردازی ایده های خلاقانه جدیدی تولید می کند.
  • افزایش عشق بین افراد، جایی که خیال پردازی باعث افزایش شادی، عشق و تفاهم بین افراد می شود، زیرا تحقیقات نشان داده است که نوع خاصی از خیال پردازی، به ویژه جنسیت، مستلزم افزایش پیوندهای اجتماعی صمیمی و مثبت بین افراد است.
  • بهبود کار حافظه، رویاپردازی کار حافظه را تقویت می کند، زیرا این رویاها به تقویت حافظه کمک می کنند، و تحقیقات اخیر در دانشگاه ویسکانسین و موسسه علوم انسانی ماکس پلانک رابطه قوی بین خیال پردازی و قدرت را ثابت کرده است. از حافظه
  • حفظ سلامتی، زیرا تحقیقات ثابت کرده است که خیال پردازی نوعی خودهیپنوتیزم است، اما سطح پایینی دارد و به کاهش استرس کمک می کند، از نظر فیزیولوژیکی سلامت را ارتقا می دهد، خستگی و استرس را کاهش می دهد و به خواب بهتر کمک می کند.
  • ارتقای دستیابی به اهداف.[٣]
  • حل مشکلات به روشی خلاقانه و چند کارکردن مغز. دانشمندان دریافته‌اند که رویاها افکاری خودبخودی و خودساخته هستند که نواحی مغز را فعال می‌کنند، خلاقیت را تحریک می‌کنند، توانایی شناختی را افزایش می‌دهند و خلق و خو را بهبود می‌بخشند.[٣]
  • بازبینی کننده

    1. ↑ AP Judith Fleyshgakker، “10 Benefits to Daydreaming!”، www.lifehack.org، بازیابی شده در 28 دسامبر 2017. ویرایش شده.
    2. ↑ AP سوزان کراوس ویتبورن Ph.D. (1-8-2013)، “Why and How You Dream Dream”، www.psychologytoday.com، بازیابی شده در 2017-12-28. ویرایش شده.
    3. ↑ AB KAIA ROMAN (13-6-2017)، “Why Daydreaming Can Make You More Productive”، www.livestrong.com، بازیابی شده در 21-2-2018. ویرایش شده.

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا