خرید و فروش
این دو علامت در رویاها به تعداد چیزهایی که خرید و فروش میشوند نشانههایی دارند و همچنین با توجه به قیمتی که به آن خرید و فروش میشوند نشانههایی دارند و بر این اساس تعداد بیشماری نشانههای جزئی را نشان میدهند. آنها سه احتمال اولیه دارند:
معاوضه مطلق است و بر اساس آن با توجه به آنچه از گرانقدری به دیگری مبادله می شود و بالعکس، تعبیر عام است.
بیع فقط مجانی، بر حسب آنچه فروخت، تأویل ترک امری است و بر این اساس تعبیر است.
خرید فقط رایگان است، بنابراین با توجه به آنچه خریداری می کند، کالا یا چیز دیگری که به دست آورده است.
فروش
بیع عموماً یکی از نمادهایی است که بر ترک چیزی دلالت می کند و با توجه به آن که متروک می شود، معانی لازم به تأویل و روشن شدن آن روشن می شود، پس بیع بیانگر موارد زیادی است از جمله:
ممکن است با رها کردن یک پادشاه به معنای مرگ او باشد.
ممکن است نشان دهنده ترک گناه باشد.
همچنین ممکن است نشان دهنده ترک یا از دست دادن یک معامله باشد.
ممکن است نشان دهنده سفر، حرکت یا تغییر یکباره باشد.
ممکن است نشان دهنده ترک خانه، فرزندان، زن یا شوهر باشد.
ممکن است به معنای شرافت، عزت و غرور باشد.
ممکن است دلالت بر میل به آخرت و ترک ضرر آن داشته باشد یا میل به دنیا و ترک ضرر آن در آخرت.
خرید
خرید، طرف دیگر بیع را در بینش دارد، همان طور که بیع باقی می ماند، خرید هم گرفتن است و هم دادن به گرفتن، پس امتیازی است برای به دست آوردن آنچه سودمندتر است.
ممکن است حاکی از خرید مال و برکت و فراوانی رزق باشد مانند ملک و خانه و زمین و زراعت و غیره.
همچنین ممکن است نشان دهنده شروع کار یا شغل، ازدواج یا فرزندآوری باشد.
شاید هم به طور کلی حکایت از امرار معاش داشته باشد.
چه بسا دلالت بر انفصال از دنیا برای دیگری، یا صرف نظر از آخرت برای دنیا داشته باشد.
ممکن است نشان دهنده تقاضا برای والدین و فرزندان باشد.
همچنین به معنای تلاش برای سفر یا حرکت یا تلاش برای تغییر وضعیت و نشانه های دیگر است.
عبدالغنی النابلسی در کتاب «معطر الانام به تعبیر خواب» سخنان گرانبهایی را ذکر کرده که فواید بسیاری را در آن خلاصه کرده است.[١]
هر که در خواب ببیند که او را می فروشند یا می خوانند، شرفیاب می شود و جلال و مقامی می یابد و هر چه قیمت آن بیشتر باشد، عزتش بیشتر می شود.
هر که ببیند او را در حال فقیر یا زندانی می فروشند یا می خواهد حالش را تغییر دهد، این نشان از خوبی و ظرفیت اوست.
در مورد بیماران و صاحبان ائمه ممکن است دلالت بر بدی کند.
گفته شد بیع فات مال است و مبیع خریدار است و خریدار بایع.
هر کس چیزی را که دلالت بر آخرت دارد بفروشد، آخرت را بر آن ترجیح داده است و هر کس چیزی را که دلالت بر آخرت دارد بفروشد، دنیا را بر آخرت ترجیح داده است.
ممکن است با توجه به میزان فروش و قیمت، جایگزینی شرط را نشان دهد.
فروش در خواب ممکن است بیانگر این باشد که او از آنچه فروخته است خالی است و به آنچه خریده میل دارد.
هر کس چیز با ارزشی را بفروشد و چیز ناپسندی بخرد، به عاقبت بدی اشاره دارد، یا دین را بر آخرت و امور دیگر ترجیح دهد.
خرید و فروش طبق چشم انداز
ماهیت خرید و فروش در بینش تأثیر بسزایی دارد و در بیان آن مؤثر است از آن تأثیر اگر دید:
که خرید و فروش در خانه صورت می گرفت، شاید عقد ازدواج یا مالکیت ملک باشد.
اینکه طلا را به خاک فروخت، شاید برای آخرت یا ضرر در تجارت و غیر آن از دنیا روی برگرداند.
شاید برای ازدواج با دخترش یک گل فروخت.
هر که ببیند شراب می فروشد، پخش کردن آن حرام است و بالعکس.
فروشنده عطر مشاور صادقی است و فروشنده بوی بد دوست بدی است، پس مراقب باشد.
فروشنده زمین او مستقل از سرمایه اوست و خریدار آن مالک اوست.
فروشنده خاک طلا فقیر است و ثروتمند می شود و بالعکس.
هر که آلات موسیقی بفروشد از حرام خلاص شده و خریدار آن فاسق است پس از خدای متعال بترسد.
خرید و فروش طبق نظر بیننده
خرید و فروش با بیننده شرایط و اثری دارد که با آنچه در بالا ذکر شد سازگار است از آن اثر اگر دید:
تاجر تمام دارایی خود را می فروشد، زیرا ممکن است فقیر باشد مگر اینکه برای چیز دیگری قانون کند.
متاهلین اگر تاس بخرند دختری است که تهیه می کنند و اگر چوب بخرند بچه ذکور است.
مجرد و مجرد نیز اگر انگشتر بخرند برایشان عقد است و هر کس انگشتر خود را از بین چهار نفر بفروشد ممکن است طلاق یا جدایی یا فوت باشد.
اگر سلطان زمین بخرد رزق و روزی زیادی دارد و اموال دیگران را تصاحب می کند و اگر زمین را بفروشد مال خود را از دست می دهد، مراقب باشد.
هر که در جستجوی کار، هواپیما بخرد، شاید مسافر باشد، یا روزی او در آسمان باشد، مانند میوه درختان و غیره.
هر که فرزندی بخرد، بر حسب حالش کمک یا ناراحتی می شود.
ذکر و تبیین معانی نمادها، تفسیر رؤیا نیست، بلکه تبیین معنایی است؛ زیرا خواب سه قسم است، چنان که در حدیث شریف نبوی از ابوهریره – رضی الله عنه – آمده است. او – که گفت: رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: (رویاها سه است، بشارت خدا، خودگویی و ترس از شیطان)غالباً به نوع رؤیت جز با قرائن یقینی نیست، همچنان که تعبیر خواب و رؤیا در آن حدس و گمان است و هیچ قطعیتی در آن نیست و زمان وقوع آن را فقط خداوند – تعالی – می داند.
بازبینی کننده
- ↑ عبدالغنی النابلسی، عطرافشانی مردم در بیان خواب، صفحه ۴۲.