چرا می خوابیم؟

این سوال دائما پرسیده می شود، بنابراین اگر پاسخ معمول این است که انسان یا موجودات زنده به طور کلی به خاطر استراحت یا بازگرداندن فعالیت بدن و ذهن می خوابند، اما ما حتی در مواقعی که خیلی راحت هستیم، می خوابیم. برعکس ما از خوابیدن در آن زمان لذت می بریم.

پس آیا خواب نیازی برای بقای انسان است؟ این مانند خوردن و آشامیدن است، البته با شدت کمتر، یا صرفاً یک عادت یا عادتی است که انسان به شرطی با سایر موجودات زنده انجام می دهد و یا با رام کردن که ممکن است بدون آن بتوانیم انجام دهیم.

گروهی از سوالات گیج کننده در مورد خواب و اینکه چرا میزان خواب انسان 7 ساعت است (آخرین مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که این میزان حدود یک ساعت کاهش یافته است) و حیواناتی هستند که بیش از 16 ساعت در روز می خوابند مانند شیر. در حالی که کوالا بیش از 20 ساعت می خوابد و دیگران از 3 ساعت خواب خود تجاوز نمی کنند، مثلاً اسب، در حالی که کوسه ها نمی خوابند و در مورد حیوانات قطبی ممکن است ماه ها طول بکشد تا بخوابند.

برای سوالی که پرسیدیم، یعنی چرا می‌خوابیم، پاسخ قطعی وجود ندارد؟ نظریه‌های متعددی وجود دارد و هر کدام توجیه دارند، در اینجا به مهمترین این نظریه‌ها اشاره می‌کنیم:

نظریه اول:خواب برای استراحت است با توجه به اینکه بیداری حالت فعال کار و تفکر و تولید جسمی و روانی است بنابراین خواب استراحت بدن از خستگی روزانه و آمادگی برای ادامه تلاش در روز بعد است. این دیدگاه با مشاهده این که بعد از یک روز پرمشغله فعالیت بدنی راحت تر به خواب می رود پشتیبانی می شود.

نظریه دوم:خواب برای ترمیم بدن و ذهن، بر اساس مشاهدات فردی و علمی اثبات شده در زمان بروز کمبود مزمن ساعت‌ها، ضروری است.

مطالعات نشان داده است که کمبود خواب با بیماری قلبی، عروق، دیابت، سکته مغزی و افسردگی مرتبط است.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، مشاهده شد که قرار گرفتن آنها در معرض چند ساعت خواب منجر به کاهش سرعت بهبود زخم و مرگ زودهنگام در مقایسه با موش‌هایی می‌شود که ساعات خواب معمولی داشتند.مطالعات دیگر حتی ثابت کرده‌اند که میزان تقسیم سلولی و پروتئین سازی در بدن در خواب نسبت به بیداری افزایش می یابد.

نظریه سومخواب برای رشد مغز، ارتباطات عصبی و مراکز یادگیری ضروری است و این نظریه اهمیت خود را از مشاهدات متعددی می گیرد، از جمله اینکه ساعات خواب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است که به مغز کودک فرصت بیشتری برای رشد می دهد. و از نظر عملکردی توسعه یابد.

همچنین، مطالعه افراد پس از قرار گرفتن در معرض ساعات خواب کوتاه، کاهش توانایی های حافظه، تمرکز و توانایی حل مشکلات را نشان می دهد و این اثر منفی با به دست آوردن مجدد ساعات خواب کافی از بین می رود و مطالعات دیگر نشان داده است که خواب برای تثبیت اطلاعات به دست آمده در هنگام بیداری در مرکز حافظه طولانی مدت در مغز کار می کند.

نظریه چهارم:خواب برای حفظ انرژی بدن ضروری است و اساساً مبتنی بر مشاهده همزمانی خواب با کاهش دمای بدن است که به بدن اجازه می دهد انرژی ذخیره شده در خود را حفظ کرده و مقدار بیشتری از آن را ذخیره کند. هنگامی که خواب در برخی از پستانداران به خواب زمستانی برای حفظ انرژی نزدیک می شود، از این نظریه پشتیبانی می شود.

نظریه پنجمخواب دروازه رویاهاست. این یکی از نظریات مورد مطالعه و موشکافانه دانشمندان است و بر این اساس استوار است که خواب تنها وسیله طبیعی برای رسیدن به مرحله خواب دیدن است که از نظر ماهیت پیچیده ترین مرحله در چرخه خواب انسان است. ، کارکرد و دشواری مطالعه آن و از نظر ابهامی که پیرامون آن وجود دارد یا خیر.در هنگام بیداری و چون درک رویاها ممکن است منجر به درک وسیله نقلیه حامل آن شود. خواب.

نظریه دیگری نیز وجود دارد، اگرچه عجیب است، اما مهم است و نیاز به تأمل دارد و صاحبان این نظریه می گویند. اینکه ما واقعاً نمی خوابیم و حواس ما نمی خوابند، یعنی فقط می خوابند و آرام می گیرند. به این معنا که ما در طول خواب مدام احساس می کنیم، می شنویم و می بینیم، اما همه این حس ها و حواس دور و مبهم هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا